DE CANVASSELECTIE

Het sprookje van Paul Ackerman.

Vanaf 11 mei toont Bozar artistieke vruchten van Belgische bodem: de Canvascollectie.

Na keuringen en reportages bij Wiels, in het MuHKA, in het SMAK en noem maar op kiest een vierkoppige jury kunst uit een vracht inzendingen. Opperkeurder – voorzitter van de nationale jury – Stef Van Bellingen legt uit hoe dat in zijn werk ging.

Uit een slordige 15.000 inzendingen werden 280 werken geselecteerd. Was daar een goed ontwikkeld buikgevoel voor nodig?

Stef Van Bellingen: Je bekijkt de kunst zoals anders, maar toch blijken er nogal wat werken buiten het gewone kader te vallen. Voor De Canvascollectie zie je zaken die wellicht niet in het gewone circuit passen, maar die hier wel door de beugel kunnen. Dan kies je met buikgevoel, maar ook met aandacht voor de manier waarop een idee is uitgewerkt. Anders dan tijdens de preselecties kregen wij geen kunstenaars te zien. Er was geen naamplaatje of context en dan is iets selecteren soms gewoon een lucky shot.

Bij de vorige editie was je er ook al bij. Zie je dingen veranderen?

VAN BELLINGEN: Ik vond dat er veel professionele kunstenaars zijn opgedaagd, en ook een pak jonge mensen. Ook waren er opvallend meer performances en hele grote installaties bij de inzendingen, wat lang niet vanzelfsprekend is. Nieuwe media – digitale kunst, kunst met games – bleek dan weer minder aanwezig dan verwacht.

Nog iets gezien waarvan je opkeek?

VAN BELLINGEN: Ik was erg verrast door een bijna klassiek schilderij van Paul Ackerman. Hij had een sprookjesachtig doek geschilderd met een koe aan een tafel, mensen met een raaphoofd, een windvlaag, een zwaan… alles technisch knap geschilderd. Aanvankelijk kon ik het doek moeilijk plaatsen – het leek wat Japans of in de geest van Neo Rauch. Achteraf bleek dat Ackerman uit Zuid-Amerika kwam, wat het werk plots een verhelderende context gaf. Iemand anders uit de jury heeft het verdedigd, maar ik was zelf ook opgetogen dat het in de selectie was geraakt.

‘De Canvascollectie’ wil voor iedereen openstaan. Is opgemerkt worden het ultieme doel?

VAN BELLINGEN: Het is niet omdat je werk geselecteerd is dat er een carrière in het verschiet ligt. Maar er wordt geen onderscheid gemaakt tussen professionele en niet-professionele kunstenaars. Iedereen wordt ernstig genomen en zo kunnen verborgen zaken alsnog aan het licht komen.

DE CANVASCOLLECTIE

11/5 – 10/6, Bozar, Brussel

(E.F.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content