DE CANVASCONNECTIE: JOOLS HOLLAND

JEROEN VERBIEST over JOOLS HOLLAND. 'Holland is verbazend goed op de hoogte van het cultuuraanbod in ons land - en komt hier ook nog vaak fietsen.'

Zondag 11/3, 20.10 – Canvas

Op kousenvoeten slagen de makers van De Canvasconnectie in wat menig voorganger niet voor elkaar gekregen heeft: een geslaagd cultuurprogramma maken. Het concept is even eenvoudig als origineel: film een creatieve geest tijdens de voorbereiding van een optreden, tentoonstelling of ander event en laat hem bladeren door een onwaarschijnlijk dikke map met Europese cultuurevenementen. Deze week sluit Jools Holland aan.

‘Holland heeft het onder meer over Het Rubenshuis in Antwerpen, dat hem voor zijn eigen opnamestudio geïnspireerd heeft’, zegt redacteur Jeroen Verbiest. ‘Daar hebben we hem gefilmd terwijl hij met zijn vaste drummer Gilson Lavis aan de slag was. Die studio is een vreemde plek in Londen: langs buiten denk je voor het afgedankte sprookjespark van de Meli te staan, maar binnen is alles erop gericht de creativiteit van de artiesten te stimuleren. Het is een echt heiligdom: onder meer Paul McCartney, George Harrison, Ringo Starr, Nick Cave, John Cale en Robert Plant hebben er ooit muziek opgenomen.’

Cameraploegen staan ongetwijfeld te drummen om dat heiligdom te betreden. Hoe hebben jullie Hollands toestemming gekregen?

KATHERINE SCHMELZER: Door hem een eerdere aflevering van De Canvasconnectie te tonen. Makkelijk was dat niet: Jools Holland gebruikt geen e-mail. We hebben hem een kopie van onze Canvasconnectie-map, met vijfhonderd cultuurevenementen over heel Europa, dus via de post moeten laten bezorgen. Zodra alles duidelijk was, zag Jools het helemaal zitten. Hij vond het zelfs positief dat we hem tijdens de opnames zouden filmen. Daardoor dacht hij geconcentreerder te gaan werken.

En wat kiest Holland uit jullie imposante cultuurmap?

JEROEN VERBIEST: Jools bleek behoorlijk goed op de hoogte van het cultuuraanbod in ons land. Zo toont hij zich een kenner van de Vlaamse Primitieven – net als voor zijn muziek grijpt Jools graag terug naar ‘The Greats’, zoals hij de klassiekers noemt. Hij bezoekt ook regelmatig Antwerpen, Gent en kleinere steden, waar hij naar eigen zeggen graag komt fietsen.

Hoe zwaar om dragen ook, die imposante map maakt ‘De Canvasconnectie’ wellicht uniek in de wereld?

SCHMELZER: Absoluut, ze is ons visitekaartje binnen de cultuursector geworden. De map wordt samengesteld door het hele redactieteam van De Canvasconnectie en we maken dat ze up-to-date blijft: nieuwe evenementen worden toegevoegd, wat afgelopen is, verdwijnt. We hanteren één criterium: een redacteur moet een item als interessant genoeg kunnen verdedigen. We gaan met onze gasten ook echt doorheen die hele map, tot de laatste bladzijde. Tegen het einde zijn ze best moe.

VERBIEST: Met de map streven we ernaar om een zo compleet mogelijk beeld van het cultuuraanbod in Europa weer te geven. Al is dat natuurlijk relatief. Zo hebben boeken en theater het vaak moeilijker om in de map te geraken, om de eenvoudige reden dat ze niet altijd visueel voor te stellen zijn. Maar voor die disciplines zal Canvas wel nog een ander programma bedenken.

Het slagveld van de televisie ligt bezaaid met roemloos ten onder gegane cultuurmagazines. Hoe is ‘De Canvasconnectie’ daaraan ontsnapt?

VERBIEST: Doordat we zo ver mogelijk wegblijven van het klassieke magazine, waarbij de obligate bekende Vlaming de aandacht toch maar van het werk afleidt. Er is bij Canvas lang gebrainstormd over het juiste concept waarin het werk centraal staat. De gast moet uiteraard wel een interessante mens zijn, en bij voorkeur ook een goede verteller. Bij de interviews zijn er enkel een camera- en geluidsman in de buurt, wij bevinden ons in een andere kamer en stellen de vragen via een oortje. Dat zorgt voor een intieme sfeer, zeker omdat de gasten recht in de camera spreken. De mens in kwestie komt ook niet zo vaak in beeld. ‘De kijker moet vooral het werk zien’, heeft eindredacteur Paul Peyskens ons ingepeperd.

Het tweede seizoen van ‘De Canvasconnectie’ zit er bijna op. Hebben jullie al een verlanglijstje voor een derde reeks opgesteld?

SCHMELZER: Er komt dit najaar een derde seizoen, maar we hebben onze handen nu zo vol met het afwerken van de huidige afleveringen dat er nog geen tijd is geweest om te verlangen. De Canvasconnectie wordt door een kleine ploeg gemaakt, en het is heel intensief werken. We willen een hele dag kunnen draaien, omdat dat echt nodig is voor een volwaardige aflevering. Spijtig genoeg is dat niet altijd evident. Zo hebben we een aflevering met Marianne Faithfull moeten afblazen omdat zij maar twee uur voor ons wilde vrijmaken – wat al veel meer is dan de twintig minuten die ze andere media normaal geeft. Helaas: geen volledige dag, géén Canvasconnectie.

HANS VAN GOETHEM

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content