Zondag 17/3, 20.40 – Canvas

De Canvasconnectie, het cultuurprogramma dat die term van zijn nare bijklank heeft verlost, blijft streven naar een mix van bekende en minder bekende gasten uit de cultuurwereld. In die eerste categorie hebben de makers een heel fraaie naam gestrikt: muzikant John Parish, bekend van zijn samenwerkingen met onder anderen PJ Harvey en Eels, maar hij zat bijvoorbeeld ook achter de knoppen bij de recentste Arno-plaat, Future Vintage.

TOM VAN CLEYNENBREUGEL: En er zijn nog linken met ons land. Ik had gezien dat Parish in april twee keer hier komt optreden, met zijn nieuwe cd onder de arm, waarop hij zijn filmmuziek verzameld heeft. Want die maakt hij ook al jaren, onder meer voor de films van Patrice Toye – alweer een Belgische link. Zijn platenfirma bracht me in contact met Parish en na wat over en weer mailen waren we welkom bij hem thuis in Bristol.

En daar werden jullie warm onthaald?

VAN CLEYNENBREUGEL: Absoluut, Parish bleek een gemoedelijke man, wars van elke arrogantie. Hij woont in een prachtig karaktervol huis in Bristol dat werkelijk muziek uitademt. In elke kamer vind je wel instrumenten. Zijn echtgenote, een professor in de beeldende kunst, was uit werken, dus lette Parish die dag op hun twee dochtertjes. Ze zijn ook een paar keer onze opnames komen binnenlopen, en die momenten hebben we bewust in de reportage gelaten. Zo willen de dochters op een bepaald moment naar de bioscoop: ‘Hard cinema negotiations,’ grijnsde Parish, ’that’s my life and I love it.’

Heeft hij tussendoor verrassende keuzes gemaakt uit jullie bekende Canvasconnectie-map, met het culturele aanbod van de komende maanden?

VAN CLEYNENBREUGEL: Hij heeft veel keuzes gemaakt buiten zijn eigen muzikantenhokje. Hij bleek heel erg geïnteresseerd in beeldende kunst, van fotografen tot abstracte schilders. Zo is zijn favoriete schilderwerk een van abstract expressionist Willem de Kooning. Op tournee pikt hij graag een tentoonstelling in een museum of kunstgalerie mee. Hij heeft zijn toen achtjarige dochter ooit eens meegenomen naar een optreden van The White Stripes in Londen. Doordat ze te vroeg waren, heeft hij haar eerst nog meegenomen naar de Whitechapel Gallery. Toch niet het typische dagje uit met vader. In zijn keuze voor fotografen heeft Parish trouwens voor een primeur gezorgd: voetbal in De Canvasconnectie, daar zaten we op te wachten. Hij kiest uit de cultuuragenda een tentoonstelling van The Guardian-fotograaf Neil Libbert. Die heeft onder meer een portret gemaakt van voetballegende George Best, over wie Parish begon te vertellen. Een van zijn muzikale selecties was John Barry, bekend van de James Bondsoundtracks. Parish heeft thuis nog een heel pak oudere soundtracks op vinyl. Die platen heeft hij voor ons opgelegd om te wijzen op de knappe geluiden in de muziek van Barry. (lacht) En hij gaf toe dat hij regelmatig daaruit gejat heeft voor zijn eigen werk.

Kiest Parish niet uit zijn eigen rockgenre?

VAN CLEYNENBREUGEL: Tuurlijk wel. Eels bijvoorbeeld, waarvan hij jaren geleden Souljacker producete. Daar is hij vandaag nog zeer trots op. Grappig detail: hij en Eels-frontman E hadden over ons programma met elkaar gemaild. In april zenden we ook een Canvasconnectie met E uit, en die hadden we vlak voor ons bezoek aan Parish opgenomen.

Bij wie willen jullie in je wildste dromen nog langsgaan?

VAN CLEYNENBREUGEL: Goh, David Bowie, Gerhard Richter, Ellsworth Kelly… Al is roem geen maatstaf bij de keuze van onze gasten. Het enige dat telt, is dat ze erg goed zijn in wat ze doen.

HANS VAN GOETHEM

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content