DE CANVASCONNECTIE

Singer-songwriter DAMIEN JURADO is de eerste gast in het nieuwe seizoen. 'Een uiterst sympathiek vat vol verhalen.'

Zondag 20/03, 20.55, Canvas en canvas.be

Ook in het negende seizoen portretteert De Canvasconnectie bekende en minder bekende artiesten in hun creatieve habitat terwijl ze nieuw werk maken én de inmiddels befaamde vuistdikke catalogus met het cultuuraanbod van de komende maanden doorbladeren. Damien Jurado, de singer-songwriter uit Seattle die de spits afbijt, schijnt niet altijd de makkelijkste gastheer te zijn. ‘Toen ik hem twee jaar geleden live in de Handelsbeurs zag, kwam hij het eerste half uur wat nors en nukkig over,’ geeft programmamaker Tom Van Cleynenbreugel toe, ‘maar naarmate de set vorderde, ontpopte hij zich als uiterst sympathieke en joviale kerel, een vat vol verhalen.’

Was hij vereerd dat jullie hem vroegen?

TOM VAN CLEYNENBREUGEL: Heel erg. Toen we begin december het nieuwe Canvasconnectieboek begonnen samen te stellen, zag ik dat Jurado een nieuwe plaat ging uitbrengen, en twee keer zou optreden in België. Zijn platenfirma heeft ons in contact met hem gebracht, en na wat over en weer mailen waren we welkom in Seattle, waar hij woont en werkt.

En daar bood hij jullie een inkijk in zijn werkplaats?

VAN CLEYNENBREUGEL: Absoluut. Hij vertelde dat hij zijn songs altijd met niet meer dan een gitaar aan zijn ronde keukentafel in de woonkamer schrijft, met zijn gezicht naar de hoek gedraaid. En dat de ideeën voor zijn songs altijd opborrelen terwijl hij aan het rijden is. Onze ploeg is dus ook een ritje gaan maken in zijn mooie Volvo.

En wat kiest Jurado uit jullie imposante cultuurmap?

VAN CLEYNENBREUGEL: Jackson Pollock, de Amerikaanse kunstenaar die na de oorlog radicaal zijn eigen zin deed in zijn befaamde drip paintings. Jurado was ook heel geïnteresseerd in de fotograaf Stephen Shore, die foto’s maakte van het Amerika van de jaren 70, zoals we dat kennen uit films, met weidse landschappen, motelkamers en benzinestations. Een Amerika dat volgens Jurado niet meer bestaat, maar waarin hij wel is opgegroeid. Een van zijn favoriete muzikanten is Laurie Anderson, de vrouw van Lou Reed. En hij heeft ook veel verteld over Father John Misty, een bevriende muzikant. En een Robert Mapplethorpe-foto van Iggy Pop in onze catalogus was voor Jurado meteen een aanleiding om zijn liefde voor Iggy te betuigen.

De Canvasconnectie telt ondertussen al bijna tachtig afleveringen. Welke is volgens jou de meest memorabele tot nog toe?

VAN CLEYNENBREUGEL: Voor mij is de allereerste, met de inmiddels overleden Amerikaanse fotograaf Saul Leiter, misschien wel de mooiste. De aflevering met E van Eels was ook memorabel. Ik denk ook aan die met Cat Power. Zij heeft ook de reputatie ‘moeilijk interviewbaar’ te zijn. Aanvankelijk maakte ze die ook waar: opnamedata die verzet werden, vluchten die gecanceld moesten worden. Toen we uiteindelijk in Miami bij haar aan de deur stonden, liet ze ons eerst anderhalf uur op de stoep staan schilderen. Maar de rest van de dag verliep voorbeeldig en uiterst gezellig: er werd koffie gezet voor de hele ploeg en ’s middags heeft ze voor iedereen lekker gekookt. Ze wist bovendien nog het een en ander te vertellen, wat in een fijne aflevering resulteerde.

ANDREAS ILEGEMS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content