DAMAGES – SEIZOEN 2

GLENN CLOSE in 'DAMAGES'. 'De producers hebben me beloofd dat de serie nooit zou verwateren tot een typische advocatenreeks - en ze hebben woord gehouden.'
Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

Zondag 20/11, 23.10 – 2BE

In de VS is het vierde seizoen van Damages net afgelopen, bij ons begint zondag de tweede jaargang van de complexe en donkere advocatenreeks. Eindelijk, mogen we wel zeggen, want het eerste seizoen was bij ons in het voorjaar van 2008 op tv te zien. Afgelopen zomer werd dat seizoen nog eens herhaald op vtm, maar voor wie het gemist heeft en ondertussen helemaal niet meer weet waarover het gaat, een kleine samenvatting: Damages draait rond Patty Hewes (een schitterende Glenn Close), een harde advocate die geen enkel middel schuwt om haar zaken te winnen. In het eerste seizoen ging ze achter Arthur Frobisher aan, een zakenman die het pensioenfonds van zijn werknemers had opgesoupeerd, en die strijd zorgde voor heel wat ‘collateral damage’. Belangrijkste slachtoffer was Ellen Parsons, een jonge advocate die als stagiair bij Hewes in dienst was gekomen: haar verloofde werd vermoord en zelf overleefde ze ternauwernood de aanslag op haar leven.

Stof genoeg dus voor het tweede seizoen. Hewes zet haar tanden in de CEO van een energiebedrijf dat in duistere zaakjes is betrokken, terwijl Parsons gaat samenwerken met de FBI om haar ex-baas, van wie ze vermoedt dat ze achter de moordaanslag zat, voor het gerecht te dagen. En ja, net zoals het eerste seizoen springt de tweede reeks weer vrijelijk heen en weer in de tijd. Er wordt opnieuw geopend met een flashforward, deze keer een scène waarin te zien is hoe Parsons iemand die zich buiten het beeld bevindt, bedreigt en uiteindelijk neerschiet. Wie de ongelukkige precies is, komen we pas op het einde te weten, en dat gold ook voor de acteurs.

Wanneer wisten jullie wie Parsons neergeschoten had?

GLENN CLOSE: Voor het grootste deel van het seizoen wist niemand tegen wie ze aan het praten is, ook Rose (Byrne, de actrice die Ellen Parsons speelt; nvdr.) niet. Maar dat is bij elke wending zo: we krijgen de scenario’s pas de dag voor de opnames, en meestal kom je pas te weten wat er precies te gebeuren staat als je al in de make-upstoel zit.

De fraudezaak uit het eerste seizoen was duidelijk gebaseerd op de ondergang van Enron. Leunt de tweede reeks ook zo dicht bij de werkelijkheid aan?

CLOSE: Absoluut, de manier waarop Ultima National Resources (het bedrijf dat door Patty Hewes onderzocht wordt; nvdr.) de regels rond milieubescherming aan zijn laars lapt, is gebaseerd op enkele echte rechtszaken in de VS. Toen de schrijvers aan het tweede seizoen begonnen, heb ik ze voorgesteld aan Robert Kennedy Jr., zoon van Robert Kennedy en een vriend van mij. Hij werkt als advocaat voor een milieuorganisatie, had net een groot proces tegen een chemisch bedrijf beëindigd en was bezig met een zaak tegen een mijnmaatschappij die een berg in West Virginia letterlijk aan het platwalsen was. Hij kon de scenaristen dus heel wat interessante informatie leveren. (Lacht)

‘Damages’ is in de VS niet echt een kijkcijfersucces. Is er nooit druk om de verhalen wat minder complex te maken?

CLOSE: Constant, maar zoals je in het tweede seizoen ziet, geven de schrijvers daar niet aan toe. Ze zijn op dat vlak gelukkig heel koppig. Daarom ben ik ook aan de reeks begonnen. Toen ze me het concept van Damages kwamen voorstellen, hebben de producers me beloofd dat ze elk seizoen maar één zaak zouden behandelen en dat de serie nooit zou verwateren tot een typische advocatenreeks waarin iedere week een proces wordt afgehaspeld. En ze hebben woord gehouden.

Toen ‘Entertainment Weekly’ een lijst maakte van de ‘Smartest people in television’ stond jij daarin op nummer 15, vanwege je succesvolle overstap van film naar tv. Vind je die keuze zelf ook slim?

CLOSE: Goh, neen, want ik heb die keuze nooit bewust gemaakt. Niemand in mijn beroep plant zijn carrière op die manier. Ik heb altijd in tv geloofd, maar vroeger was het ‘not done’ om ervoor te gaan werken. Toen ik begin jaren 80 een paar films had gemaakt en een scenario binnenkreeg voor een tv-serie, zei mijn manager: ‘Doe het niet, je gaat je filmcarrière kapotmaken.’ Maar sinds The Sopranos, waaraan Todd (Kessler, bedenker van ‘Damages’; nvdr.) ook meegewerkt heeft, is dat gekeerd.

STEFAAN WERBROUCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content