Nu staat zijn naam nog in kleine lettertjes op de affiche van de komende I Love Techno-editie op 9 november, maar danceproducer Cyril Hahn is via het internet op erg korte tijd uitgegroeid tot een naam om in de gaten te houden. ‘Ik heb zelfs de moeite niet gedaan een pittige alias te bedenken.’
LINE-UP Cyril Hahn (productie)
ACHTERGROND De nu 26-jarige Zwitser kreeg het muzikale virus te pakken toen hij zeven herfstseizoenen geleden naar Vancouver verhuisde: ‘Ik had als jonge tiener wel wat piano en gitaar gespeeld, maar deed dat verre van enthousiast. In Canada verlegde mijn muzikale interessesfeer zich van indiepop naar elektronische muziek en toen voelde ik wél iets kriebelen. Dus schafte ik me wat software aan en ging ik spelenderwijs op ontdekkingstocht.’
De eerste rijpe vrucht van Hahns nachtelijke knip- en plakwerk was een opvallende remix van Mariah Careys Touch My Body. ‘Overdag werkte ik in een koffieshop,’s avonds klungelde ik op mijn laptop. Vorig jaar zette ik die remix op SoundCloud om hem makkelijk te kunnen delen met vrienden, maar na een week bleek hij al tienduizend keer afgespeeld. Pretty crazy! Dus maakte ik er nog eentje, deze keer van Say My Name van Destiny’s Child. Ik probeerde helemaal niet op de kar van de ‘nieuwe’ r&b te springen en had nul ambitie in die richting, maar ook toen werd de track opgepikt, zelfs door Annie Mac (invloedrijke dj op BBC Radio 1, nvdr.)! En dan te bedenken dat ik niet eens de moeite had gedaan om een pittige artiestennaam te bedenken toen ik mijn SoundCloudpagina aanmaakte.’ (lacht)
LUISTERVOER De luisterteller van Hahns bewerking van Destiny’s Child op SoundCloud staat intussen bijna op een spectaculaire drie miljoen. Je vindt er verder ook remixen voor Haim, Solange en Jessie Ware, enkele mixtapes, en tracks van zijn eerste ep Perfect Form: ‘Voor de titelsong heb ik samengewerkt met Pete Cafarella, de zanger van het New Yorkse duo Shy Child. Weer een internetconnectie dus. Ik had hun songs ontdekt via SoundCloud, stuurde hun een berichtje, en het klikte. Pete bezorgde me enkele a-capellabestandjes waarmee ik aan de slag mocht, et voila!’ Het resultaat is een geaffecteerde catchy housedeun met meer cross-overpotentieel dan een hitsige luizenkolonie in een dagverblijf.
STATUS De remix die Hahn voor Jessie Ware maakte, leverde hem een contract op bij haar platenfirma PMR Records, de stal waar ook Disclosure en Julio Bashmore thuis zijn. ‘Het ging allemaal zo snel – ik wist tot voor kort niet eens wat ‘A&R’ precies betekende – maar ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt. PMR is een klein label met een beperkte portefeuille maar veel ervaring. En met Jessie Ware en Disclosure hebben ze blijkbaar ook oor voor succesvolle artiesten met integriteit.’ Eind dit jaar hoopt Hahn een vervolg te breien aan zijn debuut-ep, maar eerst werkt hij nog een tournee af die hem onder meer naar I Love Techno brengt: ‘Ik weet nog niet goed hoe ik dat moet aanpakken, ik heb begrepen dat het een behoorlijk groot gebeuren is. Ik ga me gewoon proberen te amuseren, en me onmiddellijk daarna goed verstoppen.’ (lacht)
INVLOEDEN Drie namen springen Cyril Hahn meteen voor de geest: Four Tet, The Field en Caribou. ‘Het betere, links van het spectrum gesitueerde elektronicawerk dus. Om eerlijk te zijn: dat zijn ook de artiesten die me bekeerd hebben tot de elektronische muziek, mijn kennis van oude techno of house was tot voor kort nihil. Toen ik deze zomer op een festival een podium deelde met Caribou, was ik compleet star struck. Dan Snaith is een muzikaal genie, maar ook een gewone familieman die enkel water drinkt, zijn schoenen uittrekt vóór het optreden en op zijn kousen drums speelt. Heerlijke man, heerlijke muziek.’
OM DE VEERTIEN DAGEN WERPEN WIJ EEN BLIK OP DE RAND VAN DE DOORBRAAK AND BEYOND.
JONAS BOEL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier