CRIMI CLOWNS 2

Maandag 6/1, 22.20 – 2BE

Crimi Clowns is terug met een tweede en wellicht laatste seizoen, en zowel voor- als tegenstanders weten wat dat betekent: seks, geweld, zwarte humor en een heel eigenzinnige beeldvoering. De reeks is gefilmd met hd-fotocamera’s: Crimi Clowns bestaat uit het teruggevonden videodagboek van clown Wesley (Johnny de Mol), die met een gestolen fotocamera het wel en wee van zijn criminele vader Ronny Tersago (Luk Wyns) en co. heeft vastgelegd. ‘Fake found footage’, zo omschreef geestelijke vader Wyns die beeldtaal. Directors of photography Geert Verstraete en Emanuel Parent moeten die in het tweede seizoen naar het scherm vertalen.

Werken met hd-fotocamera’s ligt niet voor de hand. Moesten jullie overtuigd worden?

GEERT VERSTRAETE: Ik werk al vier jaar met zulke camera’s voor reclamespots. Het zijn eigenlijk geweldige filmtoestellen als je de grenzen ervan kent: het contrastbereik is minder, je hebt minder bewegingsruimte in de kleurcorrectie en je kunt moeilijk de klank bijsturen. Maar het beeld dat je met zo’n camera krijgt, heeft wel een fantastische scherptediepte – weinig camera’s kunnen dat evenaren. Voor de juiste opdracht vind ik het er fijn mee werken.

Luk Wyns is bij Crimi Clowns scenarist, regisseur en hoofdrolspeler. Geeft hij jullie veel vrijheid, of net niet?

EMANUEL PARENT: Luk gaf ons de vrijheid om te anticiperen op het gevoel van de scène. Wij moesten aanvoelen hoe Wesley zou reageren – dat is vooraf niet strak uitgetekend. Zowel Geert als ik hebben ervaring met reality-tv en die kwam hier van pas: iets gebeurt en jij legt dat vast. In een fractie van een seconde moet je beslissen hoe je het beeld zult kadreren. Het kwam er ook vaak op aan om net iets te laat een personage te beginnen filmen als het begint te spreken, omdat Wesley dat ook zou hebben.

VERSTRAETE: Maar vergis je niet, we doen niet zomaar iets. Scènes worden vaak gerepeteerd zodat iedereen, cast en crew, bij de opname zelf goed kan aanvoelen wat hij of zij moet doen.

Crimi Clowns heet expliciet te zijn. Maar komt dat ook niet door de kracht van illusie?

PARENT: Klopt, we krijgen van Luk bijvoorbeeld vaak de opdracht om de scherpte van ons beeld net niet op de tepel van een actrice te leggen. Het resultaat spreekt zo meer tot de verbeelding.

Digitaal rukt op in de bioscoop en op tv. Moeten we definitief vaarwel zeggen tegen pellicule?

VERSTRAETE: Ik heb er mij lang tegen verzet- voor het mooiste geluid speel ik trouwens nog altijd het liefst vinylplaten – maar op een bepaald moment moet je mee met de tijd. Met pijn in het hart, want pellicule levert een romantisch mooi beeld op dat nog steeds niet te evenaren valt met digitale camera’s, al wordt het verschil wel steeds kleiner. Het feit dat pellicule esthetisch zo hoogstaand blijft, heeft de fabrikanten van digitale camera’s ook uitgedaagd om dat niveau beter te benaderen.

PARENT: Ik deel dat dubbele gevoel. Maar de gekozen technologie moet vooral bij het project passen. Luk raakte vanwege de eigenzinnigheid van zijn idee niet aan voldoende investeerders om Crimi Clowns als een klassieke fictieproductie te maken. Het was een geniale zet om dan dat concept van een videodagboek te bedenken. Daardoor kon hij met beperkte middelen toch zijn zin doen.

VERSTRAETE: Digitale technologie bespaart tijd en kosten, en je kunt er vlugger mee werken. Maar het is ook wel eens fijn om op een set te werken waar wat meer volk is en waar wat meer kan.

(H.V.G.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content