Je bent wat je aanklikt – Internetonderzoeker Bill Tancer heeft miljoenen zoekopdrachten verzameld, en trekt daar in zijn boek ‘Click’ vaak interessante conclusies uit.
Bill Tancer, HarperCollins (import door Nilsson & Van Lamm), 304 blz, euro16,95.
Enkele weken geleden was er redelijk wat te doen rond het onderzoek van de Britse wetenschapper Cliff Arnall, die na intensieve studies tot het besluit was gekomen dat de derde maandag van januari de meest deprimerende dag van het jaar was. Veel van Arnalls collega’s hebben zijn theorie ondertussen al naar de vuilnisbak verwezen, en ook Bill Tancer hecht er niet bijzonder veel geloof aan: hij wéét immers wat – althans in Amerika – de meest deprimerende dag van het jaar is. Tancer is de chef van Hitwise, een Amerikaans bedrijfje dat een database bijhoudt van de zoekopdrachten die 25 miljoen mensen (onder wie 15 miljoen Amerikanen) dagelijks ingeven op hun favoriete zoekmachine. En daaruit blijkt dat in de VS de dag voor Thanksgiving uitzonderlijk vaak wordt gezocht op de term ‘depressie’ of op de namen van antidepressiva. Conclusie: familiefeesten zijn niet bevorderlijk voor de geestelijke gezondheid.
Aan de hand van wat Amerikanen opzoeken op het internet, probeert Tancer in Click een beeld te schetsen van wie ze zijn. En dat portret is natuurlijk niet altijd even flatterend: porno is alomtegenwoordig (één op tien zoekopdrachten is seksueel getint), iedereen wil snel en gemakkelijk geld verdienen en de fascinatie voor de handel en wandel van beroemdheden is zeer groot. Ook vandaag, ruim 4 jaar nadat de seksvideo aan de oppervlakte kwam, is ‘Paris Hilton sex tape’ bijvoorbeeld nog altijd – en ondanks haar uiterst succesvolle werk als actrice en zangeres – de meest voorkomende zoekopdracht met betrekking tot de starlet. En toen Sarah Palin eind vorig jaar werd voorgesteld als kandidaat vice-president dook plotseling overal de zoekterm ‘Sarah Palin hot photos’ op.
Maar het is gelukkig niet al seks wat de klok slaat. De thema’s die Tancer onder de loep neemt zijn erg gevarieerd en gaan van het succes van netwerksites (de enige groep die het nóg beter doet dan pornosites, zeker bij jongeren), over de grootste angsten van de modale Amerikaan tot zelfs hoe je aan de hand van zoekopdrachten kunt voorspellen wie er Sterren op de Dansvloer zal winnen. Omdat Tancer voor zijn eigen winkel praat, leest Click wel af en toe als een uitgebreid visitekaartje voor de diensten van Hitwise, maar gelukkig maakt dat het boek er niet minder interessant om.
Stefaan Werbrouck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier