POISON IVY. MET BEHULP VAN DE NYC SUBWAY EN PARADIJSELIJK GROEN WERPT CHIHO AOSHIMA ZICH OP ALS REVELATIE VAN HET JAAR.

WWW.NYCSUBWAY.ORG/BMT/BMTWAY/BMT-BROADWAY-14.HTML EN WWW.JAPANSOCIETY.ORG

Chiho Aoshima, City Glow and Paradise

Een Japanner tref je zelden alleen en dat geldt al evenzeer voor de artistieke vloedgolf die het Westen overspoelt. Na Superflat-meester Takashi Murakami en kinderkopjeswonder Yoshitomo Nara komt ook Chiho Aoshima (31) stevig opzetten. Ze leerde het vak in de Kaikai Kiki-studio van Murakami (Tokio) en leverde de laatste vijf jaar bijdragen aan biënnales en groepstentoonstellingen her en der, maar met het verblindende metroproject City Glow liep ze pas echt in de kijker. Afgelopen mei hingen in het Union Square metrostation in New York grote vellen zelfklevend vinyl, bedrukt met vogels, vlinders, bloemetjes en zachtjes golvende wolkenkrabbers. Een groter contrast tussen de kille context en de lieftallige wereld van Aoshima is nauwelijks denkbaar, maar daar was het curator Tom Eccles ook om te doen. Om het hoge idyllische gehalte van City Glow in de verf te zetten, koos hij een van de meest steriele plaatsen die hij kon vinden. Helaas hielden maar weinig metrogebruikers de pas in om naar de hemelse reuzenstickers te kijken, al is dat misschien niet zo vreemd in een tochtig oord dat stinkt naar pis. Intussen zijn de plastic vellen weer opgerold, maar op de website van de NYC Subway loopt de tentoonstelling gewoon door. De weelderige en met een ziel begiftigde flora en fauna lijken ontsnapt uit Princess Mononoke, de acht jaar oude tekenfilm van animegrootmeester Hayao Miyazaki. Ook de strijd tussen de natuur en de mens komt bij Aoshima terug: de overwinning van de natuur op een stad met wankelende flatgebouwen. In Aoshima’s sprookje kregen ze aandoenlijke meisjesgezichten en ronde contouren mee, een knipoog naar de fallussymboliek die onlosmakelijk met skyskrapers verbonden is. City Glow and Paradise is zowat het hoogtepunt van Little Boy: The Arts of Japan’s Exploding Subculture, een groepsevenement onder leiding van mighty Murakami (tot 24/7 in de Japan Society Gallery in New York). Tegelijk staat nog meer werk en een apocalyptische installatie te kijk bij Blum and Poe in Los Angeles (tot 2/7, www.plumandpoe.com). Betoverend en ecologisch verantwoord, the future is bright. Els Fier

Els Fiers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content