BRITANNIA RULES THE SCREENS

‘Hier gaat niemand naar kijken’, kreeg Andrew Haigh een paar jaar geleden te horen toen hij Weekend wilde maken, een intiem drama over de relatie tussen twee mannen. Talloze prijzen en een bemoedigende bioscoopcarrière later had de 42-jarige Brit al veel minder moeite om zijn volgende project van de grond te krijgen: 45 Years, weer een intiem drama, nu over de relatie tussen twee zeventigers.

Andrew Haigh is zich goed bewust van de band tussen zijn nieuwe film en zijn vorige. Waar Weekend de eerste 48 uur van een mooie relatie in kaart bracht en twee mensen toonde die elkaar vonden, voert 45 Years twee mensen op die al lang samen zijn en elkaar kwijtraken. Kate (Charlotte Rampling) en Geoff (Tom Courtenay) bereiden hun 45e huwelijksverjaardag voor. Dan steekt het verleden de kop op in de vorm van een macabere ontdekking: het perfect bewaarde lichaam van een jonge vrouw die vijftig jaar geleden in de Alpen in een gletsjerkloof is gevallen.

‘Toen ik In Another Country las, het oorspronkelijke kortverhaal van David Constantine, was ik diep onder de indruk’, vertelt Haigh. ‘Het was niet alleen sober en mooi geschreven, het centrale idee bleef ook in mijn hoofd hangen. Hoe meer ik erover nadacht, hoe duidelijker ik de connecties met Weekend zag. Je kunt 45 Years een soort bizarre sequel noemen.’

Als je Haighs volledige oeuvre bekijkt – voor zover je drie langspelers, een handvol kortfilms en een tv-serie (de HBO-serie Looking) een oeuvre kunt noemen -, valt meteen op hoeveel waarde de cineast hecht aan gewone menselijke relaties. Hij schuwt de rauwe werkelijkheid niet, zoals Weekend en zijn debuut uit 2009, Greek Pete (over een mannelijke prostitué), ten overvloede illustreren. Het is hem in de eerste plaats te doen om de kleine details die het echte leven kenmerken. ‘Wat mij interesseert, zijn relaties’, vertelt Haigh. ‘Dat is wat onze levens definieert. Ik wil onderzoeken wat er gebeurt wanneer relaties ontstaan of uit elkaar vallen. Daarom neem ik ook de tijd om die verhalen te vertellen. De volledige plot van 45 Years zou in een traditionele film waarschijnlijk maar de eerste act vormen. Daarna zouden de personages naar Zwitserland trekken en een berg beklimmen of zo. Ik ga liever wat dieper in op de alledaagse details, want daar zit het leven.’

Haigh is ook eerlijk genoeg om toe te geven dat het niet enkel een artistieke keuze is geweest. Het had ook met geld te maken. ‘Toen ik mijn eerste stappen zette, had ik geen geld. Ik was dus verplicht om te werken met de middelen die ik had, een camera en een paar acteurs. Maar na een tijdje besefte ik dat die manier van werken veel te bieden heeft. In wezen doe ik nu nog steeds hetzelfde, ook al heten de acteurs nu Charlotte Rampling en Tom Courtenay.’

Wat Haighs verhaal helemaal boeiend maakt, is dat hij zijn eerste ervaring in de filmwereld opdeed in dienst van Ridley Scott. Haigh werkte als montage-assistent op onder meer Gladiator (2000) en Black Hawk Down (2001), niet bepaald rustig geritmeerde, intieme relatiedrama’s. ‘Ik heb er veel geleerd. Maar we maken inderdaad niet dezelfde films’, lacht hij. ‘Hij werkt met acht camera’s tegelijk, ik vereenvoudig de dingen liever zo veel mogelijk. Maar ik kan evengoed genieten van Ridleys cinema. Ik ben geen snob wat dat betreft. ‘

45 YEARS

21/10 om 14.30 en 20.30 uur, 23/10 om 14.30 uur en 24/10 om 10 uur. Vanaf 4/2 in de bioscoop.

DOOR RUBEN NOLLET

Andrew Haigh: ‘IK WIL ONDERZOEKEN WAT ER GEBEURT WANNEER RELATIES ONTSTAAN OF UIT ELKAAR VALLEN. EN DAAR NEEM IK MIJN TIJD VOOR.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content