SOEUR SOUFFRIR – Het Filmarchief boent een van de beste Britse melodrama’s op: een smachtende vertelling over een non op missie in de Himalaya, van de hand van giganten Powell & Pressburger.
Michael Powell & Emeric Pressburger met Deborah Kerr, Flora Robson, Jean Simmons, David Farrar, Sabu
The Life and Death of Colonel Blimp (1943), A Canterbury Tale (1944), A Matter of Life and Death (1946), The Red Shoes (1947), The Tales of Hoffman (1951)… Niemand die in de jaren veertig en vijftig met zoveel vlijt en visueel vernuft de Britse cinema vertegenwoordigde als het creatieve tweespan Michael Powell en Emeric Pressburger, respectievelijk de regisseur en scenarist (plus de gezamenlijke producenten) van bovenvermelde reeks meesterwerken.
Eén van de absolute pieken uit die cataloog van The Archers – zo heette hun beroemde, volledig onafhankelijke productiemaatschappij – blijft dit magistrale psychodrama waarin een jonge Engelse non haar existentiële crisis mag beleven tegen de monumentale achtergrond van het Himalayagebergte. Voor één keertje bedienen Powell & Pressburger zich daarvoor overigens niet van een eigenhandig neergepend scenario maar van de bestaande, gelijknamige roman van Rumer Godden, al is de rest van de film vintage Archers.
Maak je borst dus nat voor sprookjesachtige hoogromantiek waaronder een donkere, psychoseksuele onderstroom schuilt, een vlammende, Oscarwinnende en nu ook digitaal gerestaureerde Technicolorfotografie waar de flamboyance van afspat en vooral: de meest indrukwekkende klooster- en berggezichten ooit, die je haast doen duizelen van de ijle lucht, zelfs al werd de hele film opgenomen in de Londense Pinewood Studio’s tegen geschilderde trompe l’oeuil-decors en met exotische bomen en planten die uit de nabijgelegen Leonardslee Gardens werden geleend.
Bovendien kreeg de film – met Deborah Kerr als de twijfelende zuster-overste die maar niet kan aarden in haar nieuwe, onherbergzame omgeving en ondertussen door een ruige avonturier het hof wordt gemaakt – indertijd ook algauw een politieke dimensie mee. Deze film dateert immers uit 1947 – het jaar waarin India zich losrukte van het Britse Imperium – en groeide voor sommige critici dan ook meteen uit tot een allegorische vertelling over het falen van het Britse kolonialisme en het onvermogen om vreemde culturen daadwerkelijk te doorgronden.
Vergezocht, vindt u? Laat dan de smachtende vertolking van een ontheemde Deborah Kerr, de onvergetelijke production design van Alfred Junge en de heerlijke excentriciteit van Powell & Pressburger volstaan om u honderd hemelse minuten lang tussen de nonnen, sherpa’s en afgronden van de Himalaya te wanen.
Dave Mestdach
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier