THE LIVING END (1992)

Na twee obscure no budget-films ( Three Bewilder-ed People in the Night uit 1987 en The Long Weekend O’despair uit 1989) treedt Araki eindelijk op het voorplan van de New Queer Cinema. Dat doet hij met deze ‘onverantwoordelijke’ road movie over twee seropositieve homo’s – de één een gigolo, de ander een filmcriticus – die een korte maar hevige affaire beginnen. Een hedonistische doemromance, in Sundance bekroond met de Grote Juryprijs.

TOTALLY FUCKED UP (1993)

Aflevering één van Araki’s Teenage Apocalypse TrilogyThe Doom Generation en Nowhere volgen – is dit disfunctionele lowbudget-drama over zes jonge homo’s die vaker met vallen dan met opstaan een ersatzfamilie vormen. ‘Een mix van avant-gardistische homocinema en een John Hugheskomedie’, aldus Araki. Met industrial-muziek van onder meer Ministry-brein Al Jourgensen.

THE DOOM GENERATION (1995)

Tienerminnaars Jordan White (James Duval) en Amy Blue (Rose McGowan) maken kennis met de mysterieuze punker Xavier Red, wat het startschot blijkt voor een surrealistische, zwarte komedie vol gewelddadige psychoten, promiscue studenten en gevallen tv-sterretjes. ‘ A Heterosexual movie‘, zoals op de cynische credits te lezen staat, met bijrollen voor Perry Farrell, Heidi Fleiss en de noisegoeroes van Skinny Puppy.

NOWHERE (1997)

Seks, drugs en buiten-aardse invasies. Araki sluit zijn nihilistische trilogie af met deze geschifte vertelling over chronisch verveelde high school kids uit LA, waaronder de onvermijdelijke James Duval, Ryan Phillipe en Chiara Mastroianni. Denk aan een episode van Beverly Hills 90210 op acid, met cameo’s voor Traci Lords, Shannon Doherty en Christina Applegate en songs van onder meer Radiohead, Hole, Massive Attack en The Chemical Brothers.

MYSTERIOUS SKIN (2004)

Araki snoert zijn criticasters eindelijk de mond met deze verrassend serieuze en gevoelige verfilming van Scott Heims veelgeprezen cultroman. Daarin proberen twee adolescenten elk op hun manier het seksueel misbruik uit hun prepuberale verleden te verwerken. De één door een ongezonde obsessie voor aliens te kweken; de ander door als tienergigolo door het leven te ploegen. Araki’s magnum opus, dat meteen ook de filmcarrière van voormalig sitcomsterretje Joseph Gordon Levitt lanceert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content