CASANOVA IS TERUG. WE WAREN HET HAAST VERGETEN DOOR ZIJN VEELSCHRIJVERIJ, maar de wederopstanding van ‘Giacomo C.’ herinnert eraan hoe goed scenarist jean Dufaux zijn vak beheerst.

GRIFFO & DUFAUX

GLéNAT, 48 BLZ., a5,95

Angelina (Giacomo C. 7) ** Lelijk als de nacht (Giacomo C. 8) **

Tussen 1990 en 1996 verschenen zes delen van de historische reeks Giacomo C., maar na een tweede uitgeverswissel vielen de vertalingen stil. Tot Glénat, die de reeks in het Frans uitgeeft, besliste om zelf de Nederlandse versies te brengen. Na heruitgaves van de eerder verschenen delen kwamen na negen jaar eindelijk weer nieuwe delen van de reeks uit, die in het Frans al veertien episodes telt.

Het personage Giacomo C. is losjes geïnspireerd op het leven van Giacomo Casanova. De reeks speelt zich af in het 18e-eeuwse Venetië en de amoureuze en politieke intriges zijn naar de normen van de tijd en van Casanova’s belevenissen zeker niet overdreven. Angelina en Lelijk als de nacht vormen samen één verhaal. Vier verhaallijnen lopen door elkaar: Giacomo’s liefde Angelina is ter dood veroordeeld, Giacomo zelf is geruïneerd en staat onder druk om zijn schulden te betalen, Giacomo’s vroegere beschermheer heeft een aartslelijk nichtje op bezoek dat hartstochtelijk verliefd op hem wordt en een seriemoordenaar verstopt letters in de keel van zijn slachtoffers.

Griffo (alias Werner Goelen) en Jean Dufaux zijn grote namen in de wereld van de populaire volwassenenstrip. Voor beiden behoort Giacomo C. ook tot hun betere werk, ondanks de clichés in tekening en scenario. Griffo voelt zich in het 18e-eeuwse Venetië tussen de schaars geklede dames duidelijk beter op zijn gemak dan in het stereotiepe sf-universum van Vlad. Voor Dufaux is Giacomo C. een van zijn meest aardse reeksen. Voor een keer doet hij geen beroep op magie om zijn verhaal uit te bouwen en de boerse knecht Parmeno die hij Giacomo C. meegaf, geeft aan de reeks een onverwachte humor die in schril contrast staat met de sérieux van bijvoorbeeld Jessica Blandy. Terwijl zijn andere kwalitatief hoogstaande reeksen als Djinn en De klaagzang van de verloren gewesten grotendeels hun prestige ontlenen aan de virtuositeit van de tekenaar, is veelschrijver Dufaux in zijn historische soap Giacomo C. zelf goed op dreef. Gert Meesters

Gert Meesters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content