(Xbox, PS2)

The best of both worlds?Aliens vs Predator: Extinction wordt gezamenlijk uitgegeven door Electronic Arts en Fox Interactive, respectievelijk de grootste game-uitgever ter wereld en een dochteronderneming van een van de machtigste Hollywoodreuzen. Als twee bedrijven van dat kaliber zich samen achter een project scharen, verwacht je niet minder dan een klassieker. En dat is Aliens vs Predator niét. Maar als je die bedenking even aan de kant schuift, hou je wél nog altijd een puike game over, die gretig ideeën plukt uit de sciencefictionthrillers waarop hij is gebaseerd. De keuze voor een real-time strategy (RTS) game komt enigszins als een verrassing, aangezien vorige edities van Aliens vs Predator eerstepersoons- shooters waren. De spelmakers trekken zich echter prima uit de slag in deze nieuwe omgeving: ze kaderen de bloederige gevechten tussen de vijandelijke troepen in een complexe gameplay, die enig tactisch en strategisch inzicht vereist. Je moet geen kampen of beschavingen opbouwen zoals in andere RTS-games, maar je krijgt wel een stevige portie unit management op je bord. En welke troepen je ook aanvoert, je moet telkens een andere strategie en spelstijl bepalen. De kans is reëel dat je beslist om de leiding te nemen over de Colonial Marines, die worden uitgezonden naar planeet LV-742, waar de Aliens en Predators strijd voeren om de heerschappij en waar de ruimtemariniers de orde willen herstellen. Je kan echter evengoed de kant kiezen van een van de twee strijdende troepen.

De Predators beschikken over een sterk ontwikkeld jachtinstinct en zijn sterk in stealth-technieken, de Aliens vallen aan in zwermen en bevruchten hun slachtoffers met dodelijke facehuggers. Hun streefdoel is simpel: alle tegenstanders uit de weg ruimen. Simpel, ja, al moet je wel een reeks complexe missies volbrengen vooraleer je zover bent. Waar dan die gefronste wenkbrauwen vandaan komen? De povere artificiële intelligentie maakt de missies minder intens dan ze hadden kunnen zijn en de kwaliteit van de graphics is ronduit teleurstellend. De hoofdrolspelers zitten in ruwe tekeningen, alsof het snel moest gaan. Een tekortkoming die op de rekening van Fox Interactive mag worden geschreven. Niet dat de moedermaatschappij uit Hollywood eigenhandig de tekeningen had moeten aanpassen, maar ze had wel wat strenger mogen waken over de kwaliteit van deze spin-off van hun franchise. De beklemmende sfeer die de films Predator en vooral Alien zo bijzonder maakt, ontbreekt hier. De vergelijking is ondankbaar, want het lijkt onmogelijk om Alien om te zetten in een even intens interactief avontuur, maar Electronic Arts en Fox moeten beter kunnen.

DOOR BART VANDORMAEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content