De Griekse beginselen – Exclusief op Blu-ray: de lange en biseksuele versie van de zachte ‘Alexander’.

2004

Film: **

Extra’s:

A-Film

(Blu-ray)

Toen Oliver Stone zijnplannen voor een film over Alexander de Grote (356-323 voor Christus) ontvouwde, kreeg hij bakken kritiek over zich heen omdat hij de vermeende biseksualiteit van de Macedonische veldheer niet onder stoelen of banken zou steken. De Macedoniërs stonden op hun achterste poten. Stone was niet langer welkom in Griekenland en diende voor de opnames naar Marokko en Tunesië uit te wijken.

Toen de omstreden film vijf jaar geleden in de bioscoop kwam, bleek het nogal mee te vallen met Alexanders omgang met het mannelijke geslacht. Maar zelfs de schuchtere allusies werden door Stone als de oorzaak voor het floppen van de film in de VS aangehaald: Amerika was niet rijp voor de grote passie tussen de legendarische wereld-veroveraar en zijn jeugdvriend Hephaistion – naar verluidt was Alexander zo ontroostbaar na het overlijden van zijn minnaar dat hij een dag en een nacht bovenop het lijk heeft gelegen. Kennelijk wordt er van uitgegaan dat de liefhebber van Blu-ray minder moeite heeft met een Alexander the Gay, want in Alexander Revisited-The Final Cut wordt aan de bioscoopversie van 175 minuten nog een kleine veertig minuten toegevoegd van taferelen die in de eerste montage sneuvelden. Daarbij is er inderdaad veel meer aandacht voor het feit dat Alexander van twee walletjes at.

De scènes rond zijn stormachtige huwelijk met Roxanne worden nu met een partijtje haast dierlijke seks aangelengd. Alexanders tederste gevoelens blijven echter voor zijn trouwste strijdmakker (Jared Leto) voorbehouden. Het maakt dat we ons nu ook een beeld kunnen vormen bij de beroemde bewering dat Alexander nooit verslagen werd, behalve dan door Hephaistions dijen. Voorts zien we Alexander veel gretige blikken uitwisselen met zijn wufte kamerdienaar, een jonge Perzische eunuch met wie hij uiteindelijk ook tussen de lakens belandt. Meer aandacht gaat ook naar de wijsgeer Aristoteles (Christopher Plummer) die kleine Alexander en zijn kameraadjes het belang van viriele mannenvriendschappen meegeeft.

Voor het overige blijft ook de verwarrend onchronologisch gemonteerde lange versie een onwennige mix van the good (de spectaculaire veldslagen mogen er ondanks de overmatige CGI best zijn), the bad (de raamvertelling waarin Anthony Hopkins als Ptolemaeus Alexanders levensverhaal mompelt en als een stramme opa door de kitscherige Alexandrijnse decors strompelt) en the ugly (het potsierlijke accent van een totaal gemiscaste Angelina Jolie als Alexanders met serpenten flirtende castratiemoeder). Wat Alexander tot zo ’n briljante militaire strateeg maakte, blijft nog altijd grotendeels onaangeroerd ten faveure van de goedkope freudiaanse psychobabbel rond Alexander als moederskindje. Colin Farrell kijkt erg gepijnigd, debiteert bombastische zinnen die met de gezwollen soundscapes van Vangelis kunnen concurreren en tracht heel stoer over te komen. Wat lang niet evident is met dat geblondeerde kapsel dat hem op Shirley Temple doet lijken.

Patrick Duynslaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content