Light side of the moon – Juicht, liefhebbers van epische kosmische rock! Het ruimteschip AMO1 vliegt in slowmotion terug naar de seventies van Fleetwood Mac, Pink Floyd en Roxy Music.

Collected Works 10 Worlds Live: 28/2, Café d’Anvers, Antwerpen (gratis toegang)

Spiritueel. Episch. Progrock. Carlos Santana. U leest nog steeds verder? Fijn! Wie niet spontaan een speciaal noodnummer vormt bij het horen van deze woorden, doet met Collected Works van A Mountain Of One mogelijk de ontdekking van zijn leven. Dit Londense collectief laaft zich op zijn debuut (in feite twee eerder verschenen vinyl-ep’s, aangevuld met twee nieuwe tracks op één schijfje) ongegeneerd aan kosmische pathos. Acht van de twaalf songs halen de finish pas na zes minuten, en wie zijn gitaren het liefst rauw heeft, is aan het verkeerde adres. Het vaak vergeten maar briljante Talk Talk is nooit veraf, net als het latere werk van de Britse bard John Martyn, Dreams van Fleetwood Mac en zowat alles van Pink Floyd.

De invloed van Santana horen we dan weer in het subtiele gitaarspel tijdens Your Love Over Gold of de Latijns-Amerikaanse invloeden in Ride. Niet begeleid door kreten à la ‘ oye como va!’ weliswaar, maar wel door de zachte falset van zanger/pianist Zeben Jameson. Een stem die de haartjes achterin onze nek bespeelt zoals Bryan Ferry tijdens de beste ballads van Roxy Music – luister naar het dromerige Freefall en zoek de zeven verschillen. Jameson staat niet alleen voor de microfoon: de Chileense operazangeres (!) Catherine Prado neemt prominent backing vocals voor haar rekening, en ook oude bekende Martina Topley-Bird – de vroegere muze van Tricky – wordt van stal gehaald. Meer bepaald voor de cover Can’t Be Serious, een single uit 1983 van one-hit wonder Ginny en een culthit bij vinyljunkies.

Vinyljunkies, u weet wel: jongemannen met baarden die zweren bij een Oxfamlook en een gigantische platencollectie herbergen in hun atoomschuilkelder. Het soort dat u verbaast met die geweldige b-kant van 10CC of die zeldzame instrumental van The Alan Parsons Project. Ze bezitten vier verschillende versies van Chris Rea’s On The Beach. Jongens zoals die van A Mountain Of One kortom, die de studio van James Lavelle (Mo’Wax, UNKLE) verkiezen omdat hij een antiek bruine vleugelpiano heeft staan, en vervolgens de majestueuze afsluiter op hun album Brown Piano dopen. In een parallelle dimensie verkopen ze evenveel platen als Coldplay en worden ze even groot als The Verve. Nu dat derde oog nog lokaliseren.

DownloadtipS

* Ride

* Freefall

* Brown Piano

Jonas Boel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content