Festijn voor cinefielen – Vier visueel extravagante films van Powell & Pressburger brengen definitief eerherstel van het lange tijd ondergewaardeerde Engelse duo.

FILMS: **** EXTRA’S: ****

(COLLECTION INSTITUT LUMIERE/FRANSE IMPORT/ ORIGINELE ENGELSE VERSIES MET ENKEL FRANSE ONDERSCHRIFTEN)

Films. De Engelse regisseur Michael Powell en de voor de nazi’s gevluchte Hongaarse scenarioschrijver Emeric Pressburger maakten in de jaren 40 samen een serie beroemde films die tegelijk handelen over de mythische aspecten en blijvende waarden van Groot-Brittannië, maar in stijl haaks stonden op de nationale traditie van realisme, nuchterheid, bescheidenheid en het onderdrukken van emoties.

Powell & Pressburger keerden elke vorm van naturalisme resoluut de rug toe en kozen integendeel voor films die stilistisch flamboyant waren, doordrenkt van mystiek en schaamteloze romantiek. Het team schuwde geen enkel experiment, maar maakte ook films die tijdens de oorlogsjaren bijzonder sociaal en politiek relevant waren. Lange tijd werden hun dolzinnige fantasieën voor vulgaire kitsch versleten en pas vanaf de jaren 70 werd hun reputatie in eer hersteld. De supercinefiele Amerikaanse regisseur Martin Scorsese en de Franse filmer Bertrand Tavernier speelden een doorslaggevende rol in hun herontdekking. Voor rekening van het in Lyon gevestigde Institut Lumière tekende Tavernier voor de dvd-editie van vier meesterwerken van ‘The Archers’ (zoals het duo ook wel genoemd werd, refererend aan de naam van het productiebedrijfje dat ze in 1942 hadden opgericht): 49th Parallel (1941), The Life and Death of Colonel Blimp (1943), Black Narcissus (1947), The Red Shoes (1948). Binnenkort worden nog twee titels toegevoegd aan de verzameling: A Canterbury Tale (1944) en I Know Where I’m Going! (1945).

Extra’s. De schitterend gerestaureerde films zitten feestelijk verpakt in een luxe-uitgave die de concurrentie kan doorstaan met de onbetwistbare kampioen in het genre, de Amerikaanse Criterion Collection. Elke film komt vergezeld van een rijkelijk geïllustreerd boekje van 48 pagina’s, met teksten over de acteurs, uitgebreide filmografie en copieuze uittreksels uit Powells opmerkelijke autobiografie A Life in Movies. Het uitgebreide bonusmateriaal is een festijn voor de meest veeleisende cinefiel: presentatie en analyse van de films door Tavernier, die telkens ook de nadruk legt op het lef van deze avontuurlijke filmmaker; herinneringen van de weduwe van Powell, Thelma Schoonmaker, vooral bekend als de vaste cutter van Scorsese, die evenzeer wordt geïnterviewd over zijn passie voor Powell & Pressburger; documentaire over de cameraman Jack Cardiff, die een Oscar won voor zijn geraffineerde Technicolor-fotografie van Black Narcissus.

Powell is de centrale figuur op het meeste bonusmateriaal, maar op de dvd van The Life and Death of Colonel Blimp is Pressburger de ster met een portret ( The Making of an Englishman) gemaakt door zijn kleinzoon Kevin Macdonald, zelf regisseur van de documentaire Touching the Void en de recente film over generaal Idi Amin Dada, The Last King of Scotland.

BACKSTORY: DIRECTOR’S DIRECTORS

Talrijk zijn de filmmakers die zich schatplichtig voelen aan het werk van Powell & Pressburger. Een kleine bloemlezing:

The Red Shoes is de film die me het meest heeft beïnvloed bij het maken van Moulin Rouge.’ (Baz Luhrmann)

‘Jean-Pierre Melville beweerde dat hij tijdens de bezetting naar Engeland vluchtte om de Gaulle te vervoegen, terwijl hij dit deed om Colonel Blimp opnieuw te kunnen bekijken.’ (Bertrand Tavernier)

‘Mijn lievelingsregisseurs heten Hitchcock, Visconti, Powell & Pressburger.’ (Brian De Palma)

‘Telkens als ik mij ontmoedigd voel over mijn werk en mijn carrière, geeft het voorbeeld van Michael Powell me weer moed.’

Patrick Duynslaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content