Een van de bijkomende voordelen van 3D- cinema is dat het piraterij tegengaat. Je kan niet met een camera in een bioscoopzaal gaan zitten en nadien alles op internet gooien – 3D is een illusie en wat er niet is, kun je met een camera ook niet registreren. Maar dat houdt de elektronica-industrie niet tegen om mee in het avontuur te stappen.
De belangrijkste producenten van 3D-schermen zijn Philips en Samsung. Die laatste brengt nog voor de zomer de eerste 3D-Ready-televisietoestellen op de markt. In de VS zijn die nu al beschikbaar.
‘Onze verwachtingen zijn voorlopig niet zo hoog’, zegt Bruno Tazzer van Samsung Belgium. ‘De technologie bestaat én werkt, maar het is nog wachten op content.’ Cinefielen zouden zelfs nog wat langer op hun honger kunnen blijven zitten dan Tazzer wil toegeven, want geen enkele grote speler heeft op dit moment plannen om films als Beowulf en Meet the Robinsons ook op dvd in 3D uit te brengen. Dat zou ook nutteloos zijn: om op de toestellen van Samsung in 3D te kijken, heb je een pc met de juiste software en grafische kaart nodig. Met een dvd-speler ben je voorlopig niet veel als je de illusie wil creëren dat Angelina Jolie naakt de huiskamer binnenstapt.
‘We mikken in eerste instantie op gamers’, aldus Tazzer. ‘De game-industrie is sinds kort groter dan de filmindustrie. Het is een markt met een enorm potentieel. Spelletjes zien er steeds realistischer uit en als je daar 3D aan toevoegt, is het hek pas echt van de dam.’ Het aantal 3D-games is nu nog beperkt, maar met de Flight Simulator in Google Earth 4.2 kan u alvast het huis van de buren bespioneren in 3D.
Net als de bioscopen werkt Samsung met brillen om de illusie van 3D te creëren. Bij Philips staan ze al verder: WoWvx is een baanbrekende technologie die 3D-beelden genereert, zonder dat je er iets voor op je neus moet zetten. De Efteling maakt er reeds gebruik van, ‘maar er staan ook al schermen in winkelcentra en casino’s’, zegt Björn Teuwsen van Philips 3D Solutions. ‘Voorlopig werken we enkel met bedrijven omdat de technologie nog redelijk duur is, maar het duurt heus niet zolang meer voor ook de consument zo’n scherm in huis kan halen.’ En voor wie zich afvraagt of dat 3D-effect nu echt zo’n meerwaarde is: ‘We hebben een onderzoek gedaan bij gamers en die begonnen meer te zweten wanneer ze werden aangevallen. Het 3D-beeld bleek realistischer, echter dan het klassieke 2D-beeld.’
Het overbodig maken van het brille-tje is overigens niet de enige innovatie van Philips. Het bedrijf heeft ook een technologie, de BlueBox, ontwikkeld om 2D gemakkelijk naar 3D te converteren. Teuwsen: ‘In de toekomst zal het perfect mogelijk zijn om thuis naar Flikken in 3D te kijken.’ Als het ook kan voor The Sopranos, Battlestar Galactica of The Wire, zijn we verkocht.
(B.V.A.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier