Leerzaam entertainment – Vier Blu-rayblockbusters boordevol bonussen.
(1) (Blu-ray; 2-disc Special Edition)
2010
Film: *
Extra’s: ***
(Warner)
(2) (2-disc Blu-ray + Dvd)
2010
Film: ***
Extra’s: ****
(Disney/Pixar)
(3) (Blu-ray; Director’s Cut)
2010
Film: *
Extra’s: ***
(Universal)
(4) (Blu-ray + Dvd)
2010
Film: ***
Extra’s: **
(Paramount)
Als er één film voor dvd gemaakt lijkt, is het wel Christopher Nolans Inception. Dit verhaal, waarin de protagonisten voortdurend van de ene droomfase naar de andere droomlaag springen, is zo complex geconstrueerd dat het na één visie zeker zijn geheimen niet prijsgeeft. Er zijn dus herhaalde kijkbeurten vereist om de ingenieuze opbouw te ontrafelen, te zien of het allemaal wel klopt en te achterhalen of er verschillende interpretaties mogelijk zijn van wat er allemaal kan misgaan als Leonardo DiCaprio en zijn team ideeën in andermans brein deponeren. Hoewel de film veelal juichend onthaald werd als een grensverleggende blockbuster, vond ik hem een beetje vermoeiend: ik had liever wat meer labyrinthische helderheid gehad in plaats van het opbod aan desoriënterende wendingen en het voortdurend introduceren van nieuwe spelregels tijdens het gegoochel met de narratieve structuur. Wie daarin geen graten ziet, zal de kijkervaring zeker verder kunnen uitdiepen met de vele extra’s op deze 2-disc-editie – met onder meer de Extraction Mode (filmpjes van achter de schermen bij de meest opmerkelijke scènes), een docu over droomonderzoek en een grappige geanimeerde proloog bij het filmverhaal.
Wie dacht dat er sleet zat op de formule van de tot leven komende maffe speelgoedpoppetjes had buiten de creativiteit en inventiviteit van John Lasseter en zijn Pixarteam gerekend. Het derde avontuur van de plastic of pluizige figuurtjes is weerom een schot in de roos: Toy Story 3is een triomf van grappige, slimme en vormelijk verrukkelijke computeranimatie. De extra’s op de 2-disc Blu-ray-editie zijn van hetzelfde niveau : verschillende commentaren en docu’s waarin met aanstekelijk enthousiasme het ontstaan en het vervaardigen van de film tot in de kleinste details op een heldere manier wordt uitgelegd. Noem het leerzaam entertainment: een winnende mix waarin de dvd-makers van Disney/Pixar uitblinken.
Jaren duurde het voor Sir Ridley Scott zijn versie van Robin Hooduit de startblokken kreeg. Uiteindelijk was de voltooide film ook heel wat conventioneler dan de geruchten over radicale ontluisteringen van de legende van de outlaw van Sherwood Forest lieten vermoeden. Bovendien was Scotts overbodige bijdrage aan de Robin Hood-filmotheek ook vrij onsamenhangend. De plooien worden nu enigszins gladgestreken in de zestien minuten langere director’s Cut. Niet dat dit nu wel een ijzersterke film oplevert: zoals de laatste jaren nogal vaker bij Ridley Scott gebeurt, is de making-of boeiender dan de film. Leuk is dan weer dat de geschrapte scènes becommentarieerd worden door de man die daarvoor het meest geschikt is: cutter Pietro Scalia.
Om in schoonheid te eindigen, wil ik toch even een lans breken voor het haast universeel gehate The Last Airbender, de eerste excursie van M. Night Shyamalan ( The Sixth Sense, Unbreakable) in het fantasygenre. Het knappe aan deze verfilming van een populaire Japanse animatieserie voor het jonge volkje is dat Shyamalan de scènes vol special effects en spectaculaire krijgskunsten niet in beeld brengt volgens de heersende trend van het hysterisch en onbegrijpelijk door elkaar haspelen van ultrakorte shots. Shyamalan vat deze actiescènes integendeel zoveel mogelijk in continue opnamen en complexe camerabewegingen. Een esthetische keuze, waarvan je nog meer kunt genieten op deze Blu-ray dan in de bioscoop, waar het 3D-procedé afwisselend storend en overbodig is. Ook de uitgebreide making-of en de Avatar Annotations-optie (een picture in picture-modus met interviews en een kijk achter de schermen) demonstreren met verve hoe Shyamalan zijn ideeën over mise-en-scène weet door te drukken in een genre waarin dat allesbehalve voor de hand ligt. Hij werd er helaas ook voor afgestraft aan de kassa.
PATRICK DUYNSLAEGHER
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier