Wat alle kinderen van de jaren negentig moeten weten over de sequel van Space Jam
Wie twintig jaar geleden heeft gewed op een sequel van Space Jam, heeft binnenkort de poen om er tonnen merchandise mee te kopen.
De feiten
Na jaren speculeren zou het er dan toch van komen: Space Jam krijgt een sequel. Met Terence Nance ( An Oversimplification of Her Beauty, Random Acts of Flyness) lijkt er eindelijk een gewillige regisseur gevonden. NBA-ster LeBron James neemt – dat is al langer bekend – de vrij waarheidsgetrouwe rol van basketbalheld op zich. En naar alle waarschijnlijkheid zijn ook Bugs Bunny, Daffy Duck en Tweety weer van de partij. Dat de kinderfilm uit 1996, die liveaction met animatie mengde, een opvolger krijgt, is vooral slimme marketing. Space Jam is door de jaren namelijk uitgegroeid tot een nostalgische culthit.
Het begon allemaal als een promospot voor Nike. Begin jaren 90 maakten de Looney Tunes samen met topbasketter Michael Jordan reclame voor het sportmerk. Het klikte zo goed tussen Jordan, de animatiefiguurtjes en hun respectieve bankrekeningen dat er een film volgde. Daarin worden de Looney Tunes bedreigd door een groep buitenaardse wezens, waarop ze Jordan ontvoeren en hun vijanden uitdagen tot een wedstrijdje basketbal. Na heel wat tegenslagen winnen de Tunes en besluit Jordan, net als in het echt, over te stappen naar het baseball.
Hoewel de critici de film niet konden pruimen, werd Space Jam een gigantisch kassucces. Met de 230 miljoen dollar die de film internationaal binnenhaalde, is het dik twintig jaar later nog steeds de populairste basketbalfilm ooit.
In 2013, na geruchten over een sequel, begon Space Jam opnieuw te trenden. Vervolgens werd Justin Lin, die van The Fast and the Furious, genoemd als regisseur. Op een bepaald moment was er zelfs sprake van een hoofdrol voor Tiger Woods. Dat had ongetwijfeld ook een cultklassieker opgeleverd, maar uiteindelijk werd het LeBron James. Niet iedereen is blij met de sequel. Sportsite Deadspin kopte: ‘Space Jam Was Bad, the LeBron Remake Could Be Worse’. ‘Nostalgie doet ons geloven dat Space Jam geen cynische geldmachine was’, aldus The Huffington Post. Voor het internet niet gelaten: daar hebben ze zo veel heimwee naar de nineties dat ze sméken om een Space Jam 2. Op internetfora wordt elke update uitvoerig besproken. Er worden fantrailers gemaakt, waaronder eentje met Kim Jong-un. De theme song wordt druk geparodieerd. Merchandise wordt opnieuw uit de kast gehaald. Om maar te zeggen dat een sequel marketinggewijs geen slecht plan is.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Waarom zijn mensen nostalgisch naar Space Jam?
10% de schoenen
Met de Air Jordan XI en de Air Jordan IX waren er legendarische sneakers te zien in Space Jam. Voor de twintigste verjaardag van de film besloten Michael Jordan en Nike er enkele opnieuw uit te brengen, waaronder eentje geïnspireerd op ‘Space Jam’s epic intergalactic match-up’ tussen de Tunes en de aliens.
20% de soundtrack
Dat de soundtrack on point was, daarmee gingen de critici wel akkoord. R. Kelly won zelfs een Grammy voor I Believe I Can Fly, dat hij speciaal voor de film maakte. Vorig jaar werd de volledige soundtrack heruitgebracht voor Record Store Day. Op vinyl. Lekker nineties, toch?
10% Michael Jordan
Weet u nog, 1996? Toen het leven eenvoudig was en Michael Jordan miljoenen mensen naar de bioscoop kon lokken voor een film met een pratend konijn.
10% Bugs Bunny
Weet u nog, 1996? Toen het leven eenvoudig was en prullaria met een pratend konijn een must-have waren op de speelplaats .
10% Bill Murray
Murray is intussen uitgegroeid tot een ware cultheld. In Space Jam was hij te zien met een parapluhoedje. Dat is dubbele cult.
10% de website
De originele website uit 1996 staat nog steeds online in haar originele staat. Toen was ze haar tijd ver vooruit, nu is het een bedevaartsoord geworden voor mensen met heimwee naar toen op het internet gaan nog een belevenis was.
30% de merchandise
Games, strips, kauwgommachines, tandenborstelhouders, jassen, handdoeken, taartdecoratie, douchegordijnen: de merchandise van Space Jam was goed voor meer dan een miljard dollar.
De trivia
- Space Jam kwam er tenminste openlijk voor uit een langgerekte reclamespot te zijn. Op een bepaald moment richt een assistent zich tot Jordan: ‘Doe je Hanes aan, strik de veters van je Nike’s, neem je Wheaties en je Gatorade mee, en we pikken wel een Big Mac op onderweg.’ Product placement in zijn eerlijkste vorm.
- De rol van Michael Jordan was lang niet de eerste die Michael Jordan kreeg aangeboden. Zijn toenmalige manager weigerde die stuk voor stuk met de boodschap: ‘Je kunt niet acteren. Er is maar één rol voor jou weggelegd.’ Waarop Jordan grapte: ‘Welke dan? De eerste zwarte James Bond?’ ‘Nope, Michael Jordan’, aldus de manager.
- In de sportreportagereeks 30 for 30 werd een parodieaflevering gewijd aan de legendarische wedstrijd tussen de Looney Tunes en de aliens. Voormalige NBA-spelers, coaches, analisten en journalisten komen aan het woord. Een sportcommentator vat de wedstrijd als volgt samen: ‘Als het een film was, zou je het niet geloven. En het zou nog een slechte film zijn ook.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier