Vooruitblik op de Cannes-toppers (deel 1)

Cannes 2012 heeft veel te bieden en de vele secties maken het er niet makkelijker op. Vergeet de secties. Wij lijsten de belangrijkste films voor de eerstvolgende dagen op.

VRIJDAG 18 MEI

‘Reality’ van de Italiaan Matteo Garrone.
De film draait rond een Napolitaanse visverkoper die geobsedeerd is door het reality programma Grande Fratello, de Italiaanse tegenhanger van Big Brother. Het wordt zo erg dat hij zich begint te gedragen alsof zijn hele leven gefilmd wordt.
Net als Garrone’s maffiakroniek ‘Gomorra’, combineert ‘Reality’ professionele met niet-professionele acteurs. Hij maakt kans op de Gouden Palm.

‘Madagascar 3′ : Europe’s Most Wanted De hoofdrolspelers zijn al wereldberoemd geworden door de twee voorgangers, en nu zijn ze in 3D te bewonderen. De hilarische dierentuinbewoners proberen te ontsnappen uit Europa door te infiltreren in een reizend circus. Het circus heeft al betere tijden gekend en de vier vrienden proberen het nieuw leven in te blazen in ware Madagascar-stijl. Natuurlijk doen de pinguïns ook weer mee.

‘Mekong Hotel’ van de Thai Apichatpong Weerasethakul ‘Mekong Hotel’ is een portret van een hotel vlakbij de rivier Mekong in het noordoosten van Thailand, waar de rivier de scheiding vormt tussen Laos en Thailand. De film, opgenomen tijdens hevige overstromingen, wisselt tussen feit en fictie terwijl het de banden tussen een moeder en dochter, twee jonge geliefden en de rivier blootlegt.
Regisseur Apichatpong Weerasethakul was jurylid van het festival in 2008 en won de Gouden palm in 2010 voor zijn poetische junglefabel ‘Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives’.

‘Beasts Of The Southern Wild’ van Benh Zeitlin Hushpuppy is een zes jaar oud meisje dat vlak bij haar vader woont. Door de bijzondere relatie die ze heeft met haar vader leeft ze een vrij en wild leven met de andere bewoners van Bathtub. Het meisje, dat zoekt naar een manier om te leren omgaan met de vorderende ziekte van haar vader en de veranderingen van het milieu die een prehistorisch wezen op de wereld loslaten, gaat op zoek naar haar verdwenen moeder.
De film was al te zien op het Sundance filmfestival waar hij buitengewoon goed onthaald werd.

ZATERDAG 19 MEI
‘Lawless’ van John Hillcoat Drie broers hebben een goed draaiend handeltje in alcoholische dranken tijdens de drooglegging in de Verenigde Staten begin vorige eeuw. Hun broodwinning loopt gevaar wanneer de autoriteiten een kruimel willen meepikken, maar de broers laten zich niet zomaar buitenspel zetten. Hillcoat bracht voor Lawless een indrukwekkende cast samen, met namen zoals Tom Hardy, Guy Pierce en Gary Oldman.

‘La Noche de Enfrente’ van de Chileen Raoul Ruiz Een oude gepensioneerde wacht, half angstig, half provocerend, op zijn aankomende dood. Al wandelend door een stad, die half echt en half gedroomd is, herbeleeft hij scènes uit zijn leven, sommige echt, sommige verzonnen. De film vertelt drie etappes uit het leven van de man die elkaar overlappen.

ZONDAG 20 MEI ‘Amour’ van Michael Haneke Na het wegkapen van de Gouden Palm in 2009 met ‘Das Weisse Band’ keert Cannes habitué Michael Haneke terug met het intimistische ‘Amour’. Jean- Louis Trintignant en Emmanuelle Riva spelen Georges en Anne, een verouderd koppel waarvan de sterke liefdesband op de proef wordt gesteld wanneer Anne een hartaanval krijgt. Kan Georges zorg blijven dragen voor zijn verzwakte vrouw? Amour is een van de kanshebbers op de Gouden Palm dit jaar.

‘Une Journée particulière’ van Gilles Jacob Cannes viert zijn 65ste verjaardag met een documentaire omtrent de 60ste verjaardag van het festival. De regie van de docu lag in de handen van festivalpresident Gilles Jacob. Jacob biedt een unieke blik achter de schermen van het reilen en zeilen op en rond de croisette. De camera bevindt zich in het kielzog van filmmakers als Roman Polanski en Gus Van Sant, die in 2007 aanwezig waren om een van hun films voor te stellen. De gedetailleerde registratie van een dag in Cannes draait buiten competitie.

‘Confession of a Child of the Century’ van Sylvie Verheyde De Franse Syvie Verheyde wist zowel enfant terrible Pete Doherty als Charlotte Gainsbourg te strikken voor deze sensuele negentiende eeuwse romance. De Frans-Duits-Britse productie maakt deel uit van de nevensectie Un Certain Regard. Verheyde liet zich enkele jaren geleden opmerken in het festivalcircuit met het coming-of-age verhaal ‘Stella’.

‘Hors les murs’ van David Lambert ‘Hors les murs’ is de enige aanwezige Belgische co-productie in de 51ste Semaine de la critique en het debuut van David Lambert in de wereld van de langspeelfilm. Het verhaal gaat over Paulo die zijn vrouw verlaat voor Llir, een Albanese immigrant. De aanvankelijk passionele relatie maakt voor Paulo al snel plaats voor wanhoop wanneer Llir plots verdwijnt zonder enig spoor na te laten. Tot Paulo zijn geliefde terugvindt in een Franse gevangenis…

MAANDAG 21 MEI
‘Vous n’Avez Encore Rien Vu’ van Alain Resnais Deze film van de Franse grootmeester Alain Resnais gaat over een groep acteurs die samenkomen in het huis van een overleden toneelschrijver om diens testament te lezen.

‘Da-Reun Na-Ra-E-Suh’ van Hong Sangsoo Actrice Isabelle Huppert speelt drie verschillende vrouwen die Anne heten. Elk van hen verblijft in een kusthotel en stoot op dezelfde mensen. Een van die mensen is een redder die rusteloos het strand op- en afloopt. (JG/JVDV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content