Vlaamse films lokten vorig jaar ruim twee miljoen bezoekers
Iets meer dan twee miljoen bioscoopgangers kochten in 2014 een filmticket voor een Vlaamse film. Dat zijn er 50.000 meer dan vorig jaar.
Vlaamse films hebben vorig jaar 2.044.984 bioscoopgangers getrokken. Dat zijn er ongeveer 50.000 meer dan in 2013. Dat is maandag bekendgemaakt op de voorstelling van het jaarverslag van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). De toppers waren “K3 dierenhotel”, “De behandeling” en “Bowling Balls”. Het is pas de tweede keer dat Vlaamse (co)producties boven de twee miljoen bezoekers uitkomen. Enkel in 2010 (2.099.472) waren er meer.
De stijging tegenover 2013 is eerder onverwacht, maar valt te verklaren door de “overloop” van al tijdens 2013 uitgebrachte films zoals “Kampioen zijn blijft plezant” en “The Broken Circle Breakdown”. De Vlaamse producties zijn goed voor ongeveer 75 procent van het totaal aantal bezoekers van Belgische films: vorig jaar gingen namelijk 2.650.753 bioscoopbezoekers naar een Belgische film kijken. In 2014 gingen 34 Vlaamse coproducties in première: 27 daarvan waren fictiefilms, drie animatiefilms en vier documentaires. Van de 34 coproducties waren er twintig majoritair Vlaamse producties.
‘Bowling Balls’
Opvallend: films met steun van het VAF of het economisch fonds Screen Flanders zijn goed voor 81 procent van het totaal aantal bezoekers voor Vlaamse (co)producties. De top drie van de bij ons in de bioscoop best scorende Vlaamse films in 2014 wordt aangevoerd door de Studio 100-productie “K3 dierenhotel” met 264.157 bezoekers, gevolgd door “De behandeling” (139.757) en “Bowling Balls” (122.865). Eind maart van dit jaar stond de teller voor “Bowling Balls” trouwens al op 269.000 bezoekers, waardoor de film de status van meest succesvolle Belgische film van 2014 binnenhaalde.
Echte uitschieters qua bezoekersaantallen vielen er vorig jaar niet te noteren. Daar zijn volgens het VAF verschillende verklaringen voor: “Zo waren er in vergelijking met andere jaren meer debuutfilms, werd een groot aantal Vlaamse films in het al overvolle najaar uitgebracht en was er het dalende consumentenvertrouwen waardoor mensen sneller gaan snijden in de uitgaven voor entertainment”.
Ten slotte vermoedt het VAF ook dat Eén en VTM in hun strijd om de kijker met eigen kwaliteitsfictie steeds meer mensen voor de buis gekluisterd houden. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier