Tien om te zien op het Offscreen Film Festival Brussels

Het Offscreen Film Festival in Brussel biedt u weer veel meer dan u op kunt en daarom kiest Knack Focus tien films die u moet gezien hebben.

Het Offscreen Film Festival in Brussel (09/02 – 27/02/2011) zoomt voor de vierde keer in op de non-conformistische ‘offbeat’ kant van de cinema. Op drie verschillende locaties in hartje Brussel kunt u genieten van een avontuurlijke selectie oude en nieuwe films die verpakt worden in thematische programmamodules. Zo weet u waar u aan toe bent als u naar films in de categorie ‘Kung Fu’ (die focust op de films van de legendarische Shaw Brothers studio’s), ‘Outer Space’ (niet zo voor de hand liggend als u zou denken) of ‘Face/off’ (iets met gezichtstransplantaties), gaat gaan kijken. Daarbovenop brengt Offscreen dit jaar ook een eerbetoon aan het werk van de legendarisch eigenzinnig Monte Hellman. Kortom, Offscreen Film Festival in Brussel biedt u weer veel meer dan u op kunt en daarom kiest Knack Focus tien films die u moet gezien hebben.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Rubber – Quentin Dupieux (Frankrijk, 2010)
Een band komt tot leven in een woestijn en ontdekt dat hij over telekinetische gaven beschikt waarmee hij zaken kan doen ontploffen. Dit surreël en absurdistisch pareltje van Quentin Dupieux (aka Mr. Oizo) is de ideale opening van deze 4e editie.



Aelita – Yakov Protazanov (USSR, 1924)
Russische soldaten landen op Mars en leiden ere en revolutie naar Sovjetmodel. SF-superproductie met terecht beroemd geworden futuristische decors en kostuums. Zo succesvol was Aelita in de USSR dat er hetzelfde jaar nog een parodie in de vorm van een korte animatiefilm werd uitgebracht.



Solaris – Andrei Tarkovski (USSR, 1972)
Met deze Russische tegenhanger van 2001 gaf Tarkovski repliek op wat hij zag als Kubricks technologisch fetisjisme. Een kosmonaut-psycholoog onderzoekt de vreemde verschijnselen op een ruimteschip dat rondcirkelt boven de planeet Solaris. Tarkovsky tovert het boek van Stanislaw Lem om tot een ontroerende metafysische meditatie over identiteit, geheugen en verlangen.




Dune – David Lynch (USA, 1984)
In het jaar 10.191 woedt een hevige strijd tussen diverse werelden, want wie de planeet Dune beheerst kan de ruimte ‘plooien’. Lynch kreeg grote artistieke vrijheid voor dit gigantisch epos van de Italiaanse producent Dino De Laurentiis.




Dark Star – John Carpenter (USA, 1974)
De studentenfilm van John carpenter is een geestige science fiction parodie over de crew van een ruimteschip die zich tujdens hun missie strontdood vervelen totdat hun routine wordt opgeschrikt door een buitenaardse verstekeling en een filosoferende nucleaire bom die op ontploffen staat.


Silent running – Doublas Trumbull (USA, 197)
Een vloot ruimteschepen met wat overblijft van de aardse fauna draait rondjes om Saturnus. Het enig bemanningslid (Bruce DErn) weigert het bevel tot vernietiging van de gigantische ruimteserres op te volgen. Ecologische jaren zeventig SF getekend Douglas Trumbull, de man achter de speciale effecten van ‘2001, A Space Odyssey.


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Come Drink With Me – King Hu (Hong Kong, 1966)
De legendarische vechtmeesteres Golden Swallow gaat achter een stel bandieten aan die de zoon van de gouverneur ontvoerden. King Hu tekent hier een tijdloze klassieker die met zijn sierlijke gevechten en elegante cameravoering de kungfufilm voor altijd herschreef!




The Shooting – Monte Hellman (USA, 1965)
Een uiterst bizarre en hypnotiserende western over een premiejager (Warren Oates) die in de woestijn van Utah wordt achtervolgd door een demonische revolverheld (Jack Nicholson).



Les Yeux Sans Visage – Georges Franju (Frankrijk, 1960)
Een chirurg kidnapt mooie jonge vrouwen en transplanteert hun gezicht op dat van zijn dochter die ernstig verminkt raakte na een verkeersongeluk, een luguber experiment dat keer op keer mslukt. Een angstaanjagend en poëtisch meesterstuk van de expressionistische cinema.



Seconds – John Frankenheimer (USA, 1966)
Een uitgebluste vijftiger laat zich een nieuw leven aanmeten door een geheim genootschap die zijn dood in scène zet, zijn gezicht verandert en hem de nieuwe identiteit geeft van een jonge Adonis die als twee druppels water op Rock Hudson lijkt. Deze hoogst unheimliche en ijzingwekkende psychologische thriller is een vergeten klassieker en een (merk)waardige afsluiter van Offscreen.



meer info: www.offscreen.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content