‘The Walk’: De artistieke misdaad van de eeuw?

© gf

Robert Zemeckis’ ‘The Walk’, de pre-openingsfilm van het Film Fest Gent, toont vooral de nadelen van 3D.

The Walk

Robert Zemeckis met Joseph Gordon-Levitt, Ben Kingsley, Charlotte Le Bon

Er bestaat een prima film over Philippe Petit, de Franse koorddanser die in 1974 op een kabel tussen de New Yorkse WTC-torens liep. Die film heet Man On Wire (2008), een Oscarwinnende docu van James Marsh. Het enige wat Zemeckis, de regisseur van hits als Back to the Future (1985) en missers als A Christmas Carol (2009), aan dat verhaal toevoegt zijn schmalz en 3D-effecten.

Op zich een goed idee, die effecten. Toch voor de duizelingwekkende dieptezichten in de scènes waar een potsierlijk bepruikte Joseph Gordon-Levitt vierhonderd meter boven de grond op een staalkabel balanceert. Maar aangezien de rest van de film uit cartooneske opbouw en de irritantste voice-over uit de filmgeschiedenis bestaat, hou je vooral de typische 3D-nadelen over: het beeld is te donker en verliest bijna alle kleur.

Maar het allerergste is dat Zemeckis’ kinderachtige aanpak de performance van Petit reduceert tot een goedkope stunt. Of: hoe The Walk effectief de ‘artistieke misdaad van de eeuw’ wordt, zij het dan op een manier die Petit nooit heeft bedoeld.

Sam de Wilde

‘The Walk’ is op 12/10 om 20 uur te zien tijdens het Film Fest Gent.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content