Ben Affleck bevestigt zijn regietalent met een potente misdaadthriller uit de whitetrashwijken van Boston.
The Town **
Ben Affleck met Ben Affleck, Rebecca Hall, Jeremy Renner, Jon Hamm, Chris Cooper
Wat doe je als A-Lister als je begint te grossieren in flops en Razzie Awards? En wanneer je na een beloftevolle carrièrestart de pispaal van Tinseltown dreigt te worden? In het geval van Ben Affleck luidt het antwoord: jezelf omscholen tot karakteracteur en ook al eens achter de camera plaatsnemen. Zo verraste Affleck drie jaar geleden zowel vriend als vijand met zijn regiedebuut Gone Baby Gone, een verfilming van de neonoirroman van Dennis Lehane.
‘Dat proeft naar meer’, moet Affleck hebben gedacht. Geen wonder dus dat hij voor zijn tweede langspeler The Town naar de mean streets van zijn geboortestad Boston terugkeerde, die net als in Gone Baby Gone een hoofdrol toebedeeld krijgen. Te midden de groezelige bars en dito flats van de Ierse wijk Charlestown maken we ginds kennis met Doug MacRay (Affleck zelve), die het dieven van zijn vader en grootvader heeft geleerd.
Aangezien criminaliteit in Charlestown een carrièreoptie als een andere is, blijkt een bank overvallen voor MacRay en zijn jeugdvrienden business as usual. Daar komt echter verandering in wanneer de jongeman tegen beter weten in een relatie begint met een van zijn slachtoffers, de sexy bankbediende Claire (Rebecca Hall). Dat die laatste geen weet heeft van zijn criminele bestaan – tijdens de overvallen dragen MacRay en co tenslotte maskers – maakt hun affaire er evenwel niet makkelijker op. Toch laat hij zich overtuigen om nog één laatste, spectaculaire heist te plegen om hopelijk daarna met Claire aan een braaf burgerleventje te kunnen beginnen.
Dat één en ander niet loopt zoals gepland, kun je, zoals de noircanon dat nu eenmaal dicteert, op voorhand voorspellen. Net als in Gone Baby Gone graait Affleck dan ook gretig uit de clichétrommel. Terwijl hij zelf wel degelijk acteert, dreigt hij echter meermaals te worden weggespeeld door zowel Rebecca Hall als Jeremy Renner, die als sidekick nog eens zijn explosieve persona uit The Hurt Locker bovenhaalt. Bovendien heeft Affleck de neiging om een volledige jaargang van The Wire samen te proppen tot een netjes getrimde heist movie van twee uur, waardoor de subplots over sociale desintegratie, schuldbesef en het failliet van de Amerikaanse Droom nogal magertjes uitvallen.
Dat Affleck in de States nu al wordt ingehaald als de erfgenaam van misdaadmeesters als Martin Scorsese (The Departed) en Michael Mann (Heat) is dus schromelijk overdreven. Toch weet hij zijn generische misdaadthriller wel een ziel in te blazen, daarbij viriele actie aan psychologie te koppelen en ook nog eens een onderhoudende en ambitieuze genrefilm af te leveren. Ben Affleck als de heiland van de volwassen Hollywoodfilm? Het kan verkeren.
Dave Mestdach
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier