‘Spotlight’ op filmfestival Venetië: Prima praatfilm
Tom McCarthy nagelt de katholieke kerk van Boston aan het kruis in de prima, scherp geschreven journalistenfilm ‘Spotlight’ met onder meer Birdman-ster Michael Keaton.
Zeven jaar geleden mocht Tom McCarthy nog een journalist incarneren in seizoen vijf van de onvolprezen politiereeks The Wire die onder meer aan het reilen en zeilen van de pers was gewijd. De acteur cum regisseur heeft toen duidelijk goed opgelet.
In zijn derde langspeler als regisseur duikt hij namelijk opnieuw in de coulissen van de journalistiek, meer bepaald in de kantoren van The Boston Globe, waar enkele gedreven journo’s zich vastbijten in een pedofiliezaak waarbij maar liefst negentig priesters betrokken blijken. De zaak veroorzaakte in 2002 heel wat deining binnen en buiten de States, zorgde tot in het Vaticaan voor de nodige ophef, en leidde ook tot heel wat schadeclaims van slachtoffers.
Hoe dit alles naar buiten kwam, toont McCarthy nu in een journalistieke praatfilm die het hele dossier op een economische en behoorlijk droge manier in beeld brengt. Daarbij kan hij bogen op een prima ensemblecast metMark Ruffalo in Zodiac-modus als de dossiervreter die geobsedeerd raakt door de alsmaar verder uitdeinende zaak,Michael Keaton als de ervaren hoofdredacteur van het team onderzoeksjournalisten van The Boston Globe en nog meer goed volk als Rachel McAdams, Billy Crudup en Stanley Tucci.
De manier waarop hij alles van op een objectiverend afstandje observeert – er zitten amper close-ups in deze franjeloze film – en de meeste clichés en sensatiezucht mijdt, doet daarbij bovendien soms denken aan de stedelijke milieuschetsen van Sidney Lumet (denk Prince of the City, maar dan met journalisten in Boston), zodat je ruim twee uur lang gespannen op het puntje van je stoel blijft zitten – ook al ken je de uitkomst vooraf, wordt er vooral gepraat in kantoorruimtes en door archieven gesnuisterd. Knap werk.
Dave Mestdach
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier