Deze reissue van Pablo’s Eye is bloedmooie minderheidsmuziek van eigen bodem

© .

Het Belgische label Stroom zet zijn knappe releasereeks van vorig jaar voort en diept andermaal een curiosum op uit de spelonken van de (Belgische) muziekgeschiedenis.

Pablo’s Eye – Dark Matter

In 2018 mocht het Belgische fijnproeverslabel Stroom – geesteskind van de Oostendse dj Nosedrip – zich menige pluim op de hoed steken. Schipperend tussen verleden en heden liet Stroom mooie releases te water van Annelies Monseré, de Japanse chanteuse Sonoko, het schimmige collectief 48 Cameras, het Spaanse ambientenigma Jason Kolàr en het Letse eenmansorkest Ingus Bau?kenieks. Hoogtepunt was de 8.2-quotering en het bijbehorende Best New Reissue-zegel van Pitchfork voor Bardo For Pablo, deel twee van een archieftrilogie rond Pablo’s Eye, een los-vast, internationaal georiënteerd collectief rond Brusselaar Axel Libeert.

Deze reissue van Pablo's Eye is bloedmooie minderheidsmuziek van eigen bodem

‘Een tijdelijke atmosfeer, zoals een smaak of een droom’, zo wordt Pablo’s Eye omschreven door Richard Skinner, de Britse auteur die sinds 1998 songtitels en soms ook teksten aanlevert. Een ander regulier gegeven in Pablo’s biotoop zijn de vocalen van de Belgisch-Congolese Marie Mandi. Op het voornamelijk instrumentale Dark Matter drijft haar sensuele stemgeluid her en der als een baken op een kalme zee van field recordings, dubinvloeden, minimalistische soundscapes en ijle echo’s van jazz. Melanie De Biasio of Anna Domino zijn op zulke momenten niet veraf.

Libeert en de zijnen opereerden vrijwillig anoniem en in de schemerzone, vanuit Brussel maar evengoed in de muziekperiferieën van Londen en New York. Grenzeloos, maar te ongrijpbaar om wereldvermaard te zijn, occasioneel een piepje op de radar van de vakpers. Zo stelde Melody Maker raakvlakken met Björk vast en haalde The Wire er ter vergelijking David Sylvian en Laurie Anderson bij.

De twaalf tracks op Dark Matter variëren in lengte (van 45 seconden tot net geen zes minuten) en in geboortedatum (van 1992 tot 1999), maar vormen samen een homogeen, zacht klaterend klankbad, immuun voor de tijd. Wie het heilzame parcours van hedendaagse audiogoochelaars als Nils Frahm en Arnalds volgt, zal er zich graag en vredevol in onderdompelen. Belpopkenner Jan Delvaux verwoordde Pablo’s Eye misschien nog het best: muziek voor een minderheid maar met een werelds karakter. Dark Matter verschijnt op 21 januari, en kan vooraf besteld worden via Bandcamp.

Streamtips: Worship & Passion // Different Observers // L.A. Desert

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content