Recensie ‘Yossi’: Het beloofde strand

Tien jaar na Yossi & Jagger gunt regisseur Eytan Fox de enige, overlevende van diens controversiële gayromance eindelijk weer wat joie de vivre.

Tien jaar geleden beloofde Yossi zijn grote liefde Jagger dat ze na hun legerdienst naar het vakantieparadijs Eilat zouden trekken, maar voor Yossi die belofte kon waarmaken sneuvelde Jagger in zijn armen. Sindsdien mag Yossi, opnieuw aandoenlijk vertolkt door Ohad Knoller, het dan wel tot cardioloog hebben geschopt, het gemis doet zijn hart nog steeds bloeden.

Uit verveling en eenzaamheid besluit hij dan maar in zijn eentje naar Eilat te trekken, waar hij een jonge soldaat tegen het uitgezakte lijf loopt en zijn dichtgeslibde ziel zich eindelijk weer opent. Dat is in een notendop waar het om draait in deze aardige sequel op Yossi & Jagger, de militaire gayromance die in 2002 een kleine bom deed afgaan in Israël aangezien de film voor het eerst soldaten uit het beloofde land opvoerde die de herenliefde waren toegedaan.

In dit vervolg schiet er van die controverse niet veel meer over, wat schrijver-regisseur Eytan Fox toelaat om volledig te focussen op het mentale, soms onverwachte parcours dat Yossi aflegt om zichzelf weer in de spiegel te kunnen aankijken: van een toevallige ontmoeting met Jaggers moeder in het ziekenhuis waar hij werkt tot zijn rencontre met de jonge, naïeve adonis Tom, die eindelijk weer wat joie de vivre in zijn slome lijf pompt.

Niks wereldschokkends, wel een klein, warmhartig en raak geobserveerd filmpje dat bewijst dat niet alle sequels van de pot gerukte herhalingsoefeningen hoeven te zijn. Shalom!

Dave Mestdach