Peace, love en héél veel discipline: Kingsley Ben-Adir over zijn rol als Bob Marley
In de langverwachte biopic Bob Marley: One Love kruipt de Britse acteur Kingsley Ben-Adir in de huid van de koning van de reggae.
Terwijl Ryan Gosling I’m Just Ken inoefende, Dua Lipa Dance the Night inzong en Billie Eilish zich boog over What Was I Made for?, was er iemand op de set van Barbie met héél andere muziek bezig. Geen roze, maar geel-groen-rode.
Kingsley Ben-Adir, aka Basketball Ken, kreeg van regisseur Greta Gerwig toestemming om tijdens de pauzes met laptop, hoofdtelefoon en gitaar de muziek van Bob Marley in te studeren. Gelukkig maar, want de Britse acteur had amper tien weken tijd om zich voor te bereiden op zijn hoofdrol in Bob Marley: One Love, de jarenlang uitgebleven biopic over dé personificatie van reggae, de bekendste rastafari ter wereld en de auteur van wereldnummers als No Woman, No Cry, Jamming, Is This Love en Get Up, Stand Up.
‘Mijn Jamaicaans was onbestaand, ik kon hooguit twee akkoorden spelen en ik ben géén zanger. Er was veel werk aan de winkel.’
Ben-Adir kon wel wat extra studietijd gebruiken. ‘Mijn Jamaicaans was onbestaand, ik kon hooguit twee akkoorden spelen op een gitaar en ik ben géén zanger. Er was dus erg veel werk aan de winkel’, lacht hij. Vooral op het Jamaicaanse accent en het patois beet Ben-Adir lang zijn tanden stuk. De 37-jarige Brit draait al jaren mee in het Londense theatercircuit en series zoals The OA (waarin hij detective Karim Washington speelde) of Peaky Blinders (kolonel Ben Younger) en belandde in de schijnwerpers met zijn vertolking van mensenrechtenactivist en Nation of Islam-leider Malcolm X in One Night in Miami, het geprezen regiedebuut van actrice Regina King.
Bob Marley valt niet te imiteren
‘Het is nooit de bedoeling geweest om Bob Marley te imiteren. Dat is volstrekt onmogelijk’, stelt Ben-Adir. ‘Niemand kan optreden en zingen zoals hij. We hebben daarom bijna uitsluitend zijn originele muziek gebruikt. Marley zingt vanuit een heel diep gevoel van verbondenheid. Zijn band met muziek was bijzonder. Hij had muziek nodig om te leven. Dat kan je niet aanleren. Je hebt het of je hebt het niet.’
Ben-Adir werd uitgekozen door Ziggy Marley, de bekendste zoon van Bob Marley en, samen met Dede Gardner van Brad Pitts productiebedrijf Plan B, producer van de biopic. ‘De uitdaging was enorm, maar dat hoort erbij. Zo’n rol moet je angst inboezemen. Bob Marley betekent nu eenmaal héél veel voor sommige mensen. Je mag het niet verknoeien. Je wil het niet verknoeien. Je bent verplicht om alles te geven. Het was een proces met hoogtes en laagtes, maar ik had enorm veel hulp.’
Ter voorbereiding vloog Ben-Adir naar Kingston, de hoofdstad van Jamaica. Bob Marley was er met zijn alleenstaande moeder heen verhuisd na een tijdje op het platteland te hebben gewoond. Met de reggaemuzikanten Bunny Wailer en Peter Tosh vormde hij er op jonge leeftijd de groep The Wailers. Op 21 mei 1981 kreeg Marley in Kingston een staatsbegrafenis na zijn voortijdige overlijden aan kanker.
‘Ik kon altijd terugvallen op de familie van Bob Marley. Dat was mijn redding. Als ik vastzat, was er altijd wel iemand die me kon helpen. Niemand ging er licht over, iedereen begreep dat het een heel avontuur was om Bob Marley een beetje respectvol neer te zetten. Ik heb ontzettend veel mensen gesproken die Bob goed hebben gekend. Ook toen hij nog geen wereldster was, maar een jongetje. Ik heb met zijn familie gesproken, zijn tienervrienden, bandleden en professionals uit de muzieksector. Ik zocht naar zijn drijfveren, zijn menselijkheid en zijn kwetsbaarheid. Ik wilde een vertolking neerzetten die Bob Marley en zijn boodschap eer aandoet. Maar ik geef toe dat het ook gewoon erg leuk was om bij een kop koffie een uur of drie over Bob Marley te leuteren met mensen die hem goed hebben gekend.’
Hij was enorm gedreven
De regie van de afgeborstelde film was in handen van Reinaldo Marcus Green, de regisseur die Will Smith aan een Oscar hielp met King Richard, het sportdrama over de vader van de Amerikaanse tenniskampioenen Venus en Serena Williams. Bob Marley: One Life propt niet het volledig levensverhaal van Bob Marley in een speelfilm, maar focust op een sleutelperiode. In december 1976, tijdens de gewelddadige, turbulente aanloop naar de verkiezingen, hoopt Bob Marley de gemoederen te bedaren met een vredesconcert. Twee dagen voor het Smile Jamaica Concert overleeft hij ternauwernood een moordaanslag in zijn huis. Hij treedt nog op met The Wailers, maar vlucht vervolgens naar Londen. Daar werkt hij aan een album, Exodus, dat de wereldhits Jamming, Three Little Birds, One Love/People Get Ready zou bevatten. Time riep het uit tot het beste album van de twintigste eeuw.
‘Bob Marley stond elke ochtend voor vijf uur op en werkte tijdens opnameperiodes makkelijk door tot twee uur ’s nachts.’
‘Als ik één iets heb opgestoken, dan is het wel hoe uitzonderlijk toegewijd, vastbesloten, hardwerkend en gedreven hij was. Uitmuntend is een understatement. Hij werd gestuwd door een heel sterke kracht. Dat viel me op toen ik de beelden bekeek van zijn optreden in 1977 in het Rainbow Theater in Londen. Daar gebeurde iets. Bob Marley probeerde altijd om iets groters en hogers te bereiken. Zijn optredens overstegen wat een optreden is.’
Zelf loopwedstrijdjes wilde hij winnen
Smoor alle vooroordelen over wietpaffers in de kiem en slik elke denigrerende allusie maar in. Als overtuigde rastafari was Bob Marley vertrouwd met de spirituele betekenis en de wonderlijke effecten van ganja. Hij smoorde veelvuldig, pleitte voor legalisering en bezong de mystieke drug in songs als Kaya, Easy Skanking of Get Up, Stand Up. Maar zijn werkethiek leed er niet onder. ‘In bijna elk gesprek werd benadrukt hoe intens het was om met hem samen te werken. Bob stond elke ochtend voor vijf uur op en werkte tijdens opnameperiodes makkelijk door tot twee uur ’s nachts. Als er niet werd opgenomen, werd er gevoetbald of gerepeteerd. Hij geloofde vurig in zelfdiscipline en zelfverbetering. Hij streefde er niet alleen naar om de best mogelijke versie van zichzelf te zijn, hij moedigde zijn omgeving aan om hetzelfde te doen.’ Een dagelijkse ochtendloop hielden Bob Marley en de leden van The Wailers in conditie. ‘En zodra het even kon, speelde Bob voetbal. Daar genoot hij met volle teugen van. Net als ik. Hij was zeer competitief ingesteld en wilde zelfs elk loopwedstrijdje winnen. En iedereen moest meedoen wanneer er gejamd werd. Neville Garrick (Marleys artdirector, nvdr.) vertelde me hoe hij van Bob geen keuze kreeg. Ook al was hij geen muzikant, hij móést meedoen. Al was het maar door met een theelepel tegen een kopje te tikken.’ De anekdote heeft de film gehaald.
‘Bob Marley betekent héél veel voor sommige mensen. Dat boezemt angst in. Je mag het niet verknoeien.’
Kingsley Ben-Adir hoopt dat de film mensen zal aanmoedigen om wat langer stil te staan bij de teksten en de One Love-boodschap die Bob Marley via zijn revolutionaire muziek verkondigde. ‘Buiten Jamaica verstaat lang niet iedereen wat Bob Marley in zijn songs precies predikt. Toch hebben mensen uit alle uithoeken van de wereld een diepe band met zijn muziek. Ze voelen zijn tijdloze, universele boodschap van liefde. Hij boort iets hogers en diepers aan. Ik ben geen expert, maar er is geen rationele uitleg voor het effect dat zijn muziek op de toehoorder heeft. En zijn boodschap is actueler dan ooit.’
Bob Marley: One Love
Vanaf 14.02 in de bioscoop.
Kingsley Ben-Adir
Is een Britse acteur (37) die zich in de jaren tien opwerkte in de theaters van Londen.
Wordt vrij snel gecast in tv-reeksen als Vera, The OA en Peaky Blinders.
Speelt in 2020 Barack Obama in The Comey Rule en Malcolm X in One Night in Miami van Regina King.
Was vorig jaar te zien als Basketball Ken in Barbie van Greta Gerwig.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier