Overleden cameraman Oswald Morris in 5 films

De Britse cameraman Oswald ‘Ossie’ Morris is maandag gestorven. Hij werd 98 jaar. Morris won een Oscar voor zijn beelden van ‘Fiddler on the Roof’. Ontdek zijn werk in een overzicht van 5 films.

Oswald Morris werkte regelmatig samen met regisseur John Huston. Samen maakten ze maar liefst acht films. In 2006 schreef hij een autobiografie genaamd ‘Huston, We Have a Problem’, een verwijzing naar zijn werk met voorgenoemde regisseur. Hij werkte ook samen met grote regisseurs als Stanley Kubrick, Sidney Lumet en Carol Reed. Morris draaide 58 films waarbij hij het hoofd van cinematografie was.

Morris kreeg de International Achievement Award van de American Society of Cinematographers in 1999, daarmee werd zijn hele oeuvre in de bloemetjes gezet. Maar ook tijdens zijn carrière kreeg Morris verschillende nominaties en prijzen op zijn naam. Voor zijn camerawerk in ‘Oliver!’ en ‘The Wiz’ werd hij genomineerd voor een Oscar, en voor ‘Fiddler on the Roof’ mocht de cameraman het gouden beeldje mee naar huis nemen. De laatste film die hij op beeld zette, was ‘The Dark Crystal’ in 1982.

Moulin Rouge (John Huston, 1952)

Regisseur John Huston wou voor deze film een echte Toulouse-Lautrec-look creëren en deed daarvoor beroep op Morris. Hij gebruikte lichtverstrooiende filters op zijn camera en de set was steeds gevuld met rook waardoor de acteurs van de achtergrond los kwamen. Technicolor was daar helemaal niet blij mee en verachtte het resultaat. Maar wanneer de film uitkwam en positieve reacties ontving uit de professionele wereld, was er plots niets meer aan de hand en ging Technicolor zelf met de eer lopen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lolita (Stanley Kubrick, 1962) Wetend dat Kubrick een echte perfectionist was, gaf Morris veel aandacht aan de cast en coachte hij hen tijdens repetities. Morris en Kubrick hadden dikwijls woorden op de set over de belichting. Meestal houdt enkel de cameraman zich daarmee bezig, maar dat zinde Kubrick niet. Uiteindelijk gebruikte Morris toch zijn eigen methode en dat werd het keurmerk van de technische kwaliteit van de film.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Oliver! (Carol Reed, 1968) De film was een groot succes en won zowel de Oscar als de Golden Globe voor beste film. Hij kreeg maar liefst twaalf Oscarnominaties en kon er zes van verzilveren. Met zijn camerawerk in ‘Oliver!’ kreeg Morris zijn eerste Oscarnominatie. Daarmee zette hij zichzelf helemaal op de internationale kaart.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fiddler on the Roof (Norman Jewison, 1971)

Met ‘Fiddler on the Roof’ won Morris de Oscar voor beste cinematografie, de enige Oscar die hij wint. De film is gebaseerd op een musical op Broadway van 1964 waarin een Joodse familie toont welke moeilijkheden ze ondervinden in hun dorp omdat ze arm en joods zijn.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

The Wiz (Sidney Lumet, 1978) De film ‘The Wiz’ is een verstedelijkte versie van ‘The Wizard of Oz’ en werd voornamelijk gedraaid in New York. Zo worden Astroland op Coney Island en de Newy York State Pavilion gebruikt als decor en werd het World Trade Center gebruikt voor Emerald City. Ook voor deze film ontving Morris een Oscarnominatie voor zijn camerawerk.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Floor Leemans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content