Our Little Sister (Hirokazu Kore Eda): Eerbaar melodrama

© gf
Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

‘Our Little Sister’ van Hirokazu Kore-eda is een gevoelig, eerbaar melodrama over vier zussen en hun afwezige ouders, maar geen meesterwerk als Still Walking of Nobody Knows.

Still Walking, Maborosi, After Life, Nobody Knows, Like Father, Like Son … Als één regisseur zich de voorbije twintig jaar met hart, ziel en vooral heel veel kunde aan het portretteren van het moderne, Japanse familieleven heeft gewijd, of beter: het gebrek daaraan, dan is het Hirokazu Kore-eda wel. Met zijn nieuwste film is dat niet anders, hoewel het resultaat dit keer stilistisch een stuk gepolijster oogt en inhoudelijk een stuk conventioneler.

Drie volwassen zussen krijgen het gezelschap van hun jongere stiefzusje, wanneer hun pa – die indertijd de scheiding aanging – blijkt overleden, wat elk van hen doet nadenken over liefde, trouw, relaties en familie.

Zoals steeds bij Kore-eda wordt er prima geacteerd en gaat van zijn familiale studie een aandoenlijk naturel en een doordachte charme uit, maar waar zijn vorige films altijd weerhaakjes hadden (hetzij door een parabelachtige pitch, hetzij een naturalistische look) kun je deze keer nauwelijks aan het gevoel ontsnappen naar een superieure soap te kijken, waar an sich natuurlijk niks mis mee is, ware het niet dat Kore Eda zijn fetisjthema’s al wel eens dwingender, origineler en op een minder afgeborstelde manier heeft behandeld.

Een gevoelig, eerbaar melodrama over vier zussen en hun afwezige ouders, maar geen meesterwerk als Still Walking of Nobody Knows.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content