Oscars: De pronostiek van Dave Mestdach

Als het aan Focus-filmrecensent Dave Mestdach lag, dan gaat de Oscar voor Beste Film naar ’12 Years a Slave’: ‘Het is ook de moeilijkste, meest ambitieuze, meest beheerste en belangrijkste film van de negen.’

BESTE FILM:

Genomineerden: American Hustle, Captain Phillips, Dallas Buyers Club, Gravity, Her, Nebraska, Philomena, 12 Years a Slave, The Wolf of Wall Street

12 Years a Slave. Het is gewoon de beste film. De moeilijkste, meest ambitieuze, meest beheerste en – vanwege het thema – belangrijkste film van de negen. Dat zijn zeker argumenten die in het voordeel spelen. Het is dus zowel politiek als artistiek de juiste keuze. Voor de rest zitten er goede films bij maar ze hebben allemaal een soort lichtheid. Gravity is bijvoorbeeld ook voortreffelijk, maar ik betwijfel of een 3D-sciencefictionblockbuster de award zou krijgen. The Wolf of Wall Street is dan weer te donker en te sarcastisch van toon voor de conservatievere Academyleden.

BESTE REGISSEUR:

Genomineerden: Alfonso Cuarón, Steve McQueen, David O. Russell, Martin Scorsese, Alexander Payne

Zinsverbijsterend dat dit niet samen zou vallen met de ‘beste film’, aangezien de regisseur de eindverantwoordelijke is. Ik zie hem naar Steve McQueen gaan. Daarmee zou hij ook ineens de eerste zwarte regisseur zijn die het beeldje wint. Dat zou ook volkomen verdiend zijn. Wat hij heeft klaargespeeld is fenomenaal. Hij komt uit de kunstwereld en heeft zich met Shame, Hunger en nu 12 Years a Slave weten te profileren als een van de toonaangevende regisseurs van deze tijd. Hij heeft een enorme vormbeheersing en eigenzinnigheid, die hij hier in dienst stelt van het onderwerp: slavernij en racisme door de eeuwen heen. De balans die hij gevonden heeft, is ongelofelijk knap.

De manier waarop Alfonso Cuarón klassieke cinematografie en mise en scène binnen een digitaal high tech spektakel als Gravity heeft weten te smokkelen is ook bijzonder knap, dus zijn prestatie minimaliseer ik geenszins. Martin Scorsese heeft met The Wolf of Wall Street niet zijn beste film gemaakt. De film is op alle vlakken goed, maar excelleert nergens, ook niet in de mise en scène.

BESTE ACTEUR:

Genomineerden: Christian Bale, Bruce Dern, Leonardo DiCaprio, Chiwetel Ejiofor, Matthew McConaughey

Geeft hem maar aan Matthew McConaughey, om de eenvoudige reden dat hij het verdient en omdat hij bewijst dat een acteur zich op z’n veertigste kan heruitvinden. De ommekeer kwam er in 2011 met Killer Joe, en hij is verder gegaan met heel wat gedurfde rollen zoals in Magic Mike, Mud, The Wolf of Wall Street, HBO-serie True Detective en nu Dallas Buyers Club. McConaughey is echt ‘on a roll’. Dallas Buyers Club is een acteerfilm die gemakkelijk een acteernummertje had kunnen worden, maar dat niet is. Hij weet zijn personage echt een ziel in te blazen en doet meeleven met een homofobe racistische junkie. Men vergeet soms dat hij altijd al een goed acteur is geweest. Door omstandigheden is hij in het verleden vaak gecast geweest als de ‘romcomromeo’, maar eigenlijk komt hij uit het indiecircuit. Alleen al op basis daarvan vind ik dat hij het verdient.

Het is kiezen tussen hem en Chiwetel Ejiofor, die dat ook uitstekend doet. Hij bleef lang in de schaduw van de Hollywood A-list, waardoor ook hij de prijs zeker verdient. Bruce Dern is dan weer een ‘sympathy vote’ omdat zo’n oude veteraan nog eens een hoofdrol speelt. Bale en DiCaprio… Die staan er waarschijnlijk omdat ze er vijf nodig hadden.

BESTE ACTRICE:

Genomineerden: Amy Adams, Cate Blanchett, Sandra Bullock, Judi Dench, Meryl Streep Dit is traditioneel een zwakke categorie, met heel vaak bizarre keuzes. De favoriete is zeer zeker Cate Blanchett voor Blue Jasmine, tenzij het schandaal rond de adoptiedochter van Woody Allen op een negatieve manier op haar zou afstralen. Ik denk echter niet dat dat het geval zal zijn. Als ze wint is het wel de zoveelste vlaag van zinsverbijstering die zich in Tinseltown voltrekt, want geen enkel personage uit de film Blue Jasmine is ook maar een seconde geloofwaardig voor iedereen die meer dan tien films in z’n leven gezien heeft. Haar personage is een irritante, geforceerde, uit bordkarton opgetrokken neurotica. Geen kwaad woord over Blanchett, want ze is een uitstekende en mooie actrice, maar als je hier al een Oscar voor wint, dan had ze er ook een kunnen krijgen voor haar wanprestatie in The Monuments Men.

Anders wordt het misschien Judi Dench. Philomena is een feelgood acteursfilm, met een ‘belangrijk onderwerp’, waarin Hollywood zichzelf gaat casten als gewetenschoppers. Het gaat over een oude vrouw die door de katholieke kerk gedwongen werd haar kind af te staan. Zo kan de Academy haar liberale hart misschien nog eens laten spreken. Dench is een oudere, Britse actrice met een grote staat van dienst. Zo kan het tegelijk een hommage aan haar carrière worden.

BESTE MANNELIJKE BIJROL

Genomineerden: Barkhad Abdi, Bradley Cooper, Jonah Hill, Michael Fassbender, Jared Leto

Michael Fassbender in 12 Years a Slave natuurlijk. Wat McConaughey doet in Amerika, doet Fassbender als Europeaan, namelijk de ene goede rol na de andere kiezen. Hij is een van de meest getalenteerde acteurs van zijn generatie. Fassbender heeft een hele reeks goede rollen neergezet en stelt zich hier volledig in dienst van 12 Years a Slave. Hij heeft de gave om in één scène zowel te kunnen charmeren als perverteren.

Wat Jonah Hill hier komt doen weet ik niet. Laten we zeggen dat de coke van uitstekende kwaliteit geweest moet zijn.

BESTE VROUWELIJKE BIJROL

Genomineerden: Sally Hawkins, Julia Roberts, Lupita Nyong’o, Jennifer Lawrence, June Squibb

Hier ga ik voor Lupita Nyong’o. Ik kende haar nog niet, maar de intensiteit waarmee zij in 12 Years a Slave staat te acteren komt bijna aan als een zweepslag op je rug. Ze doet dat ongelofelijk goed. Ze is iemand die het soort naturel heeft dat elke vorm van mise en scène te boven lijkt te gaan. De rest van de selectie is gewoon veel te licht en te futiel om er een prijs voor te geven. Deze categorie onderstreept nog maar eens het stuitende sexisme van Hollywood, dat veel te weinig goeie, sterke, complexe, vrouwelijke personages opvoert.

BESTE BUITENLANDSE FILM

Genomineerden: The Broken Circle Breakdown, La Grande Bellezza, Jagten, Omar, L’image Manquante

In deze categorie wordt zeer zelden echt de beste film van het voorbije jaar gekozen. Dat komt onder andere door het nominatiesysteem per land. Elk land mag maar één titel afvaardigen, waardoor in de selectie de films met de scherpste randjes er vaak tussenuit vallen. Bovendien is het de categorie bij uitstek waarbij lobbywerk zin heeft. Het komt er dus op aan om de juiste mensen aan te spreken, de film in hun handen te duwen en op de juiste momenten met de juiste mensen een handje te schudden.

Dat doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit en de verdienste van The Broken Circle Breakdown, die dan ook een kans maakt. Wat helpt, is dat de film een grote Amerikaanse inslag heeft, door bijvoorbeeld de bluegrassmuziek, die prominent aanwezig is. Het is een emotionele tearjerker, een liefdesballade. Dat spreekt allemaal zeker in het voordeel van de film. De film heeft een eigenheid, een eigen smoelwerk.

Als je de internationale prijslijst overloopt lijkt alles wel te wijzen in de richting van La Grande Bellezza, wat dan ook een fantastische film is. Het is een groot epos over het huidige Italië en de leegte van onze moderne cultuur. De film heeft een soort artistiek cachet over zich, maar is tegelijk toegankelijk en hip. Ik denk dus dat het La Grande Bellezza wordt, maar ik zou mij hier heel graag vergissen. Als Felix Van Groeningen toch wint, is het een heel aangename verrassing en een leuke boost voor de Belgische cinema.

Er is nu wel een groot verschil met Rundskop twee jaar geleden, dat het toen moest opnemen tegen gedoodverfde winnaar A Separation. De Iraanse film had bij wijze van spreken 4 kansen op 5 om te winnen. The Broken Circle Breakdown heeft nog 1 kans op 5 om te winnen en maakt dus meer kans. (PS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content