‘Ik ga op zoek naar verrassende kunstwerken’ (Ezra Miller)

In het moeder-zoondrama ‘We Need to Talk about Kevin’ speelde hij nog de rol van een sociopaat, maar nu schittert Ezra Miller als de extravagante homo Patrick in ‘The Perks of Being a Wallflower’. Een gesprek.

In het intens moeder-zoondrama We Need to Talk about Kevin speelde hij nog de rol van een angstaanjagende sociopaat, maar nu schittert Ezra Miller als de totally fab gay Patrick in The Perks of Being a Wallflower. Een gesprek met de Amerikaanse acteur.

Na je rol als Kevin in We Need to Talk about Kevin verschijn je nu weer in de verfilming van een roman: The Perks of Being a Wallflower. Heeft het boek invloed op jouw acteerprestatie of zie je jouw vertolking los van de roman? Ezra Miller: “In mijn ogen is een personage een levend wezen en het moet bijgevolg op zichzelf bestaan. Als ik ernaar zou streven om woord voor woord trouw te blijven aan het boek, leg ik mezelf een grote beperking op. Dan zou ik vast komen te zitten in een intellectueel proces, waardoor het personage zelf verloren gaat. Voor ik aan een rol begin, bestudeer ik het originele tekstmateriaal – het script, de roman – en dat materiaal laat ik in mijn gedachten een zaadje planten. Dat zaadje zal vervolgens op natuurlijke wijze uitgroeien tot een volwaardige boom: het personage.”

Advies

In de film zagen we dat zowel Charlie (Logan Lerman) als Sam (Emma Watson) een grote persoonlijke evolutie doormaken. Maar Patrick leek een constante die niet echt evolueerde. Vind jij dat de Patrick aan het einde van de film anders is dan de Patrick die we aan het begin van de film ontmoeten? Ezra: “Patrick zit midden in een proces van zelfverrijking; hij leert hoe hij meer zelfverzekerd en trots op zichzelf kan zijn. Wanneer we hem aan het begin van de film leren kennen, is dit proces al bijna voltooid: Patrick staat al ver in het leven, zeker voor iemand van zijn leeftijd. Het is dankzij zijn zelfverzekerdheid dat hij zo’n goede mentor is voor anderen die nog op zoek zijn naar hun identiteit. Maar toch is er een grote uitdaging die zich voordoet, want Patrick is verliefd op Brad (Johnny Simmons), iemand die zich schaamt om wie hij is. Dat is een groot en belangrijk obstakel voor Patrick, die zich nooit iets aantrekt van anderen en altijd zijn eigen ding doet. Ondanks de situatie probeert hij opgewekt en behulpzaam te zijn, maar dan is er toch die ene scène waarin zijn hele wereld in duigen lijkt te vallen en hij zich tot Charlie keert. En dat is het moment waarop Patrick zijn proces van zelfverrijking voltooit en hij zichzelf volledig kan aanvaarden. Je kan jezelf alleen maar accepteren als je de muren om je heen sloopt en de hulp van anderen toelaat. Dat is de les die Patrick leert in deze film.”

Welk advies zou jij aan Patrick geven? Ezra: “Patrick is iemand die de zorgen van zoveel anderen op zijn schouders draagt: Sam, Charlie, Brad… Zo’n mensen lopen zichzelf voorbij en moeten er soms aan herinnerd worden dat ze zichzelf ook genoeg tijd en ruimte moeten gunnen. Personen die goed zijn in zorgen voor anderen kunnen hun eigen daadkracht verliezen wanneer ze zichzelf wegcijferen. Maar eigenlijk heb ik het gevoel dat ik het advies van Patrick beter kan gebruiken dan hij dat van mij.”

Het is oké Was het belangrijk dat Stephen Chbosky, auteur van de roman, zelf het script schreef en de film regisseerde? Ezra: “In mijn ogen had het niet anders mogen gebeuren. Had een andere regisseur geprobeerd dit boek te verfilmen, dan was het een totale catastrofe geweest en veel aanhangers van de roman zouden teleurgesteld zijn. Daarnaast vonden we het erg belangrijk dat de kern van het boek centraal zou staan. Want uiteindelijk is dit boek een boodschap, een betekenis, een gevoel dat wordt beschreven. Het draait niet om de personages, de verhaallijnen of de gebeurtenissen. En ik denk niet dat iemand dit gevoel beter op het scherm had kunnen overbrengen dan Stephen zelf. Wanneer je in zijn aanwezigheid bent, voel je meteen aan dat hij die wijsheid met zich meedraagt. Stephen is zeer gedreven om deze wijsheid met zoveel mogelijk mensen te delen en dat was dan ook zijn motivatie om deze film te maken.”

Je bent nu 19, maar je personage is enkele jaren jonger dan jijzelf. Heeft Perks of Being a Wallflower je bepaalde wijsheden bijgebracht die je tijdens die moeilijke puberjaren hadden kunnen helpen? Ezra: “Ik heb het grote geluk gehad dat ik dit boek gelezen heb toen ik veertien was, ongeveer de leeftijd van Charlie. Perks of Being a Wallflower heeft me zoveel inzicht gegeven in het leven en dit boek heeft zonder twijfel van mij een sterkere persoon gemaakt. Terwijl ik het boek las, dacht ik: “wie is deze mysterieuze auteur die mij zo goed verstaat en lijkt te begrijpen wat ik op dit moment meemaak?” En kijk eens aan, nu is die mystery man (Stephen Chbosky) een goede vriend van me. Dit is in mijn ogen de grote kracht van kunst: het spreekt je persoonlijk aan, maar tegelijkertijd spreekt het op dezelfde manier ook tot duizenden anderen. Perks of Being a Wallflower heeft me duidelijk gemaakt dat ik niet de enige was met dergelijke problemen. Het feit dat anderen begrijpen wat jij doormaakt, betekende voor mij dat het oké was. You are not alone in this.”

Higher Level In 2011 verscheen je nog op ons scherm als de psychotische Kevin in We Need to Talk about Kevin en nu speel je de extravagante homo Patrick in The Perks of Being a Wallflower. Als je op zoek gaat naar een nieuw project, ga je dan specifiek op zoek naar uitdagende rollen? Ezra: “Wanneer ik op zoek ben naar een nieuw project en verschillende scripts lees, dan zoek ik zeker naar een rol die mijn acteercapaciteiten kunnen uitbreiden. Maar persoonlijk vind ik het belangrijker dat mijn projecten uitdagende kunstwerken zijn die me een gevoel van voldoening geven. Ik kijk vooral hoe een film op een subtiele, artistieke, misschien zelfs vreemde manier de harten van de mensen kan overwinnen. Zal deze film on a higher level tot het publiek spreken en hen bewust maken van een nieuwe realiteit? Dat is waar ik naar op zoek ben.”

Als je een rol zou krijgen in een literair werk naar keuze, welk werk zou dat dan zijn? Ezra: “Dat is een moeilijke vraag, want de meeste grote werken zijn al verfilmd. Maar momenteel heb ik een grote verfilming op de planning staan, namelijk Madame Bovary van Gustave Flaubert. Het is zonder twijfel een zwaar en uitdagend project, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de regisseur (Sophie Barthes) en de cast de sfeer van het boek goed zullen vertalen naar het scherm. Madame Bovary is al vaak verfilmd, maar het duistere en satirische aspect van deze klassieker was nooit prominent. Velen denken dat Madame Bovary de Franse aristocratie en de romantiek bejubelt, maar in realiteit brengt Flaubert de Franse hypocrisie in kaart. Het is moeilijk voor een film om dat thema naar voren te brengen, maar ik vind het een spannende uitdaging.” (CJP/Yasmine Schillebeeckx)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content