Hergroepering Belgische standen in Cannes is succes

© Belga

De hergroepering van de Belgische standen op de filmmarkt van het filmfestival van Cannes blijkt een succes te zijn. Dat melden daar aanwezige Belgische organisaties.

Bij vorige edities waren er telkens twee Belgische standen op het filmfestival, één door de federale overheid gefinancierde tent met informatie over de tax shelter en een stand waar de promotieagentschappen Flanders Image en Wallonie Bruxelles Images nieuwe en toekomstige films voorstelden. Om budgettaire redenen werd de tent van de federale overheid dit jaar niet hernieuwd. Spelers die er voordien onderdak vonden, zoals Wallimage en Bruxellimage, werden opgenomen in de Belgische stand vlakbij een van de twee hoofdingangen van de markt.

Christian De Schutter, manager van Flanders Image, de promotiecel van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), is tevreden over de hergroepering: “De verwarring die er vroeger heerste met alle verschillende ‘Belgische’ stands, behoort eindelijk tot het verleden”. Flanders Image registreerde al zijn tachtigste promomeeting in Cannes, een recordaantal dat vroeger zelfs op de laatste dag niet werd bereikt. “In totaal verwachten we een toename in meetings met minstens 20 procent.”

Ook bij zusterorganisatie Wallonie Bruxelles Images waren er positieve berichten. Voorts stelde VAF directeur-intendant Pierre Drouot het gloednieuwe economische filmfonds voor Vlaanderen, Screen Flanders, voor. Volgens Drouot hebben buitenlandse producenten die naar België komen nu eindelijk echt de keuze waar ze willen draaien, hoe ze dit willen doen, en met wie.

De lancering van Screen Flanders zorgt voor een indrukwekkende groei in de belangstelling voor Location Flanders, het centrale filmloket van Vlaanderen waar steden als Antwerpen, Brugge, Gent, Mechelen en Oostende bij zijn aangesloten. Bij Location Flanders spreekt men voorzichtig over een verdrievoudiging van het aantal afspraken. (Belga/RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content