Joe Wright etaleert opzichtig zijn kunnen in dit actiesprookje over een zestienjarige moordgriet.
Hanna **
Joe Wright met Saoirse Ronan, Eric Bana, Cate Blanchett
Kroonde Joe Wright zich met Atonement nog tot Engelands hoop in bange filmdagen, dan reduceerde zijn opvolger The Soloist hem alweer tot zijn ware proporties. In Hanna gaat Wright voor het eerst de actietoer op, al lijkt het resultaat meer een sprookje op speed dan een spionagethriller à la Jason Bourne.
Prooi én roofdier is de zestienjarige Hanna (een witgebleekte Saoirse Ronan), die in de bossen van Finland door haar vader (Eric Bana) tot de perfecte killer werd gedrild. Menselijk contact is Hanna volkomen vreemd, al staat ze donders goed haar mannetje wanneer ze op haar eentje een wraakmissie van een CIA-agente (Cate Blanchett) moet trotseren.
Zoals gewoonlijk laat Wright vorm over inhoud primeren zodat Hanna in hoofdzaak een strak gedesignde showcase van actiescènes is op beats van The Chemical Brothers. Echt spannend of meeslepend wordt deze afstandelijke mix van sprookje en thriller nooit, al kan Wright ontegensprekelijk een aardig potje filmen. Let bijvoorbeeld op de knap gemonteerde shoot-out met Hanna in een Spaanse haven. Of op de closecombatscène met Eric Bana in de Berlijnse metro, waarin Wright alweer zijn voorliefde voor complexe single takes etaleert.
Een designfilmer die vaker van genre wisselt dan van overhemd, maar wel één met culot en zin voor beeld en ritme.
Dave Mestdach
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier