Grote filmstudio’s mijden homoseksuele personages
Wereldwijd is het vandaag, op 17 mei, de Dag tegen Homofobie en Transfobie. Voor GLAAD, een Amerikaanse organisatie die toeziet op de representatie van de LGBT gemeenschap in media, was dit de uitgelezen gelegenheid om de grootste Hollywoodproducties van het afgelopen jaar onder de loep te nemen.
Slechts 17,5 % van alle 126 films die de zeven grootste filmstudio’s in Hollywood het afgelopen jaar uitbrachten, slaagde voor de Vito Russo Test. Dat is een test waarmee GLAAD meet of er in een film een belangrijk personage aanwezig is die homoseksueel of transgender is, maar waarvan zijn of haar seksuele voorkeur niet de belangrijkste karaktereigenschap is. ‘Hollywood loopt ver achter andere media als het aankomt op de beeldvorming van de LGBT gemeenschap’, gaf de voorzitster van GLAAD, Sarah Kate Ellis, als reactie op de resultaten.
‘Hollywood loopt ver achter andere media als het aankomt op de beeldvorming van de LGBT gemeenschap’
De afwezigheid van homoseksuele en transgender personages in films lijkt vreemd, aangezien de televisie- en muziekwereld ze grotendeels heeft omarmd. Zo is er de biseksuele zwaardvechter Oberyn Martell in ‘Game of Thrones’ en is Mickey Milkovich de homoseksuele gangster in ‘Shameless’. Ook de personages in series als ‘Orange is the New Black’ en ‘Girls’ zijn bekend voor hun veranderlijke seksuele voorkeuren.
Dat de resultaten van de grote filmstudio’s de afgelopen jaren nog niet zijn verbeterd, wijdt GLAAD niet aan homofobie binnen Hollywood, maar wel aan de angst voor een kleinere afzetmarkt. Zo kunnen de grote Hollywoodstudio’s het zich met een productiekost van soms 200 miljoen dollar, niet permitteren dat landen als China of Rusland, waar er nog veel discriminatie is tegenover LGBT’s, de films niet zouden toelaten. De arthouse afdelingen van de grote filmstudio’s, die met een kleiner budget gericht zijn op een kleiner publiek, scoorden daarom iets beter op de test.
‘Humor kan een instrument zijn om de norm uit te dagen, maar als het wordt toegepast zonder nadenken, dan heeft het een omgekeerd effect’
Toch vindt GLAAD het financiële risico geen reden om de LGBT gemeenschap te negeren in films. ‘De afwezigheid van homoseksuele personages in films houdt juist wereldwijd oude vooroordelen in stand’, aldus Ellis. GLAAD merkt bovendien op dat vaak de spot wordt gedreven met LGBT personages in films. ‘Humor kan een doeltreffend instrument zijn om de maatschappij een spiegel voor te houden en de norm uit te dagen, maar als het wordt toegepast zonder nadenken, dan heeft het eerder een omgekeerd effect en versterkt ze juist de vooroordelen’, vindt GLAAD. Als voorbeeld verwijzen de organisatie naar ‘Get Hard’ en ‘The Wedding Ringer’ waarin veel gay panic humor aan bod komt. Ook ‘Hot Tub Time Machine 2’ en ‘Hot Pursuit’ bleven niet gespaard van kritiek.
Hoewel Hollywood tot nu toe weinig reactie gaf op het protest, is GLAAD ervan overtuigd dat de filmindustrie zal moeten buigen. ‘De jonge generaties, hun grootste doelpubliek, staan al veel toleranter tegenover homoseksualiteit en transgenders dan oudere generaties’, vinden ze. Onlangs kwam er massaal de vraag van Disneyfans om het hoofdpersonage uit Frozen homoseksueel te laten zijn. Het is nog niet zeker of Disney, die tot nu toe slecht scoorde op de Vito Russo Test, gehoor geeft aan die oproep. ‘De filmindustrie zal in elk geval nieuwe verhalen moeten omarmen als ze competitief en relevant willen blijven’, aldus Ellis. (OV)
GLAAD stuurde de wereld een filmpje in als protest tegen de onderrepresentatie van de LGBT gemeenschap in films:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier