Fragment: The Chase

In The Chase rekenen Arthur Penn en zijn scenariste Lilian Hellman af met de ziekelijke gewelddadigheid van het oermaterialistische Amerika.

The Chase (1966) ****
(Columbia)

In The Chase rekenen Penn en zijn scenariste Lilian Hellman af met de ziekelijke gewelddadigheid van het oermaterialistische Amerika. Marlon Brando is de sheriff in een corrupt, bloeddorstig stadje in het diepe zuiden, waar de verzamelde inwoners een staalkaart vormen van menselijke ondeugden en uitsluitend worden gemotiveerd door profijt en seksuele frustratie. De ontsnapping van een gevangene (Robert Redford) zet het hele stadje in rep en roer: iedereen wordt meegesleept door de hysterie rond dit criminele fait divers.

Sommige critici vonden het allemaal wat overtrokken – ‘een product van liberale sadomasochistische fantasie’, sneerde Pauline Kael – maar de geschiedenis en zeker de O.J. Simpson-zaak hebben Penn gelijk gegeven. The Chase is een profetische analyse van waar Amerika allemaal toe in staat is, geconfronteerd met een misdaadzaak waarop het zijn angsten, misnoegdheid, haat en malaise kan afreageren.

In de schokkende scène waarin de door de politie voorgeleide Redford wordt neergeschoten door een opgehitste burger, alludeert Penn duidelijk naar de moord op Lee Oswald door Jack Ruby. In een nooit overtroffen brutale scène wordt Brando door dronken herrieschoppers dermate in elkaar getimmerd dat zijn tot pulp geslagen smoel zo uit een van Francis Bacons doeken in ontbinding lijkt te komen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Patrick Duynslaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content