Focus’ week van Pixar: RenderMan

Naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Pixar: 25 years of Animation’ geeft Focus u deze week een spoedcursus over de befaamde animatiestudio. Deze keer gaan we de technologische toer op met RenderMan.

De toppositie die Pixar tegenwoordig bekleedt binnen de animatie-industrie heeft de studio aan verschillende factoren te danken. Niet alleen is er de creatieve input van de regisseurs en animatiegeniën, Pixar kan ook leunen op heel wat grafische en technologische expertise. De ontwikkeling van RenderMan heeft een cruciale rol gespeeld in de groei van het bedrijf.

Uitleggen wat RenderMan net is zonder verstrikt te geraken in een onontwarbaar kluwen van technische termen is geen sinecure, maar we proberen het toch. Renderman is een interface die de brug vormt tussen software die geometrische animatie maakt en zogenaamde renderers die deze geometrische animatie omvormen tot digitale afbeeldingen. Het zorgt er dus voor dat animatiesoftware kan communiceren met rendering software.

Pixar, dat oorspronkelijk de Graphics Group heette en groeide uit de computerafdeling van Lucasfilm, was van meet af aan een pionier in de ontwikkeling van digitale animatie. Daar is RenderMan het voorbeeld bij uitstek van. Na vele jaren van experiment werd de eerste commerciële versie door Pixar gelanceerd in 1989. Uiteindelijk zal RenderMan uitgroeien tot dé standaard voor de omzetting van computerbeelden in animatiefilm. Als u zelf aan de slag zou willen gaan met RenderMan, kan dat. Voor een luttele 2000 dollar koopt u een startpakket.

Wat maakt RenderMan zo succesvol? Het systeem staat bekend om zijn aandacht voor schaduw, die zo ver gaat dat een eigen programmataal ‘sl’ (shading language) ontwikkeld werd. Hierdoor kan animatie op een nog gedetailleerdere manier beschreven worden, wat bijvoorbeeld geleid heeft tot de aaibaar ogende pelzen van de ratten in ‘Ratatouille’.

Al snel opent de filmindustrie de ogen voor Pixars nieuwste technologische speeltje. De films die RenderMan gebruiken, zijn dan ook niet te tellen en behoren lang niet allemaal tot de Pixar-stal. Van ‘Free Willy’ over ‘Finding Nemo’ en ‘The Lord of the Rings’ tot de hele Harry Potter-saga, er zijn maar weinig films die tegenwoordig niets te maken hebben met RenderMan. Als kers op de taart ontvingen Ed Catmull, Loren Carpenter en Rob Cook van Pixar in 2001 een ‘Academy Award of Merit’ voor RenderMan en de belangrijke ontwikkeling van rendering van de animatiefilm. Het was de eerste keer in de geschiedenis dat de ontwikkelaars van een softwarepakket op deze manier in de bloemetje werden gezet. (MVG) De tentoonstelling ‘Pixar: 25 years of Animation’ loopt van 6 juli 2012 tot 6 januari 2013 in Bonn. http://www.bundeskunsthalle.de/

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content