Film Fest Gent: Recensie ‘The Immigrant’
Een diepgelovige Poolse immigrante, vertolkt door Marion Cotillard, valt in de handen van een gladde pooier (Joaquin Phoenix) in ‘The Immigrant’, de lang verwachte nieuwe film van James Gray.
De Amerikaanse cineast James Gray (43) is altijd al een kei geweest in de manier waarop hij zijn publiek helemaal kan onderdompelen in een bepaald milieu, dat hij met onovertroffen diepgang voor de lens haalt. De terugkeer van een verloren zoon naar zijn familie, corruptie die welig tiert tussen bloedverwanten, gefolterde broederliefde: het zijn Grays geliefkoosde thema’s die als een rode draad doorheen zijn eerste drie speelfilms lopen.
Dat de maker van ‘Little Odessa’, ‘The Yards’ en ‘We Own the Night’ ook van andere markten thuis is illustreerde hij met brio in ‘Two Lovers’, een elegant romantisch drama over de onvervulde verlangens en amoureuze perikelen van een manisch-depressieve dertiger. In de lang verwachte opvolger ‘The Immigrant’ varen twee Poolse zussen richting New York, in het spoor van de Amerikaanse droom. Doordat Magda geveld wordt door een ernstige ziekte, raken de twee vrouwen van elkaar gescheiden. Aan haar lot overgelaten, valt de diepgelovige Ewa (Marion Cotillard) echter in de handen van een gladde pooier (Grays fetisjacteur Joaquin Phoenix).
Door de sterke karaktertekeningen en zijn discrete maar vloeiende mise-en-scène groeit ‘The Immigrant’ ook nu weer langzaam uit tot een even plechtstatig als aangrijpend drama, majestueus gefotografeerd door Darius Kondhji. (***)
Dieter Vanden Bossche
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier