Film Fest Gent: Recensie ‘Salvo’

Een staalharde huurmoordenaar vertikt het om ook de zus van zijn laatste slachtoffer om te brengen. Het is het thema van deze forse Italiaanse misdaadstudie, die beslist uw aandacht verdient.

Forse Italiaanse misdaadstudie van debuterend schrijvers- en regie duo Fabio Grassadonia en Antonio Piazza. Daarin krijgt het titelpersonage, een staalharde Siciliaanse huurmoordenaar, het niet over z’n hart om ook de zus van zijn laatste slachtoffer (het prominente lid van een rivaliserende clan die hem in een hinderlaag lokte) om te brengen. Aanvankelijk blijft de man ronddwalen in de woonst, waar hij de blinde jonge vrouw aantrof in de kelder. Terwijl Salvo haar van op afstand gade slaat, is het meisje zich eerst zelfs van geen kwaad bewust. Tegen zijn regels in beslist hij om haar leven te sparen.

In het beste gedeelte van de vrij strakke, gestilleerde film (de eerste veertig minuten) doen de makers ons zeer goed de beperkte zintuiglijke waarneming van de vrouw aanvoelen. Dit subtiele spel van licht en duister, het opdrijven van achtergrondgeluiden en onscherp camerawerk is een bijzondere aanpak, waarmee de regisseurs ook meteen het verschil maken. Een ontdekking van formaat.

Dieter Vanden Bossche

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content