Vijf tips voor Anima, de Brusselse hoogmis van de animatiefilm
Een tovenaar met nazi-sympathieën, en ander moois.
Art College 1994
Schilder en regisseur Liu Jian studeerde traditionele schilderkunst in China in de vroege jaren negentig, toen kunstenaars in spe voor het eerst durfden te experimenteren met westerse conceptuele stromingen. In deze voortkabbelende autobiografie, die vorig jaar kans maakte op een Gouden Beer, blikt de Chinese filmmaker terug op zijn studententijd die, gelet op het vele naïeve, pretentieuze en filosofische geleuter, in essentie niet zo anders is dan die van de gemiddelde KASK-student.
Wizards
Anima zet dit jaar de scififilm in de kijker en vertoont daarom nog eens een maffe prent van Ralph Bakshi, de man achter het handgetekende én geflopte The Lord of the Rings en Fritz the Cat, destijds de eerste Amerikaanse animatiefilm met een X-rating. Zijn film maakt een sprong van tien miljoen jaar in de toekomst, waar elfen en feeën in vrede samenleven tot een tovenaarsmutant het bestaan van Hitler ontdekt. Hij heeft maar één doel: hen onderwerpen met tanks, laserogen en nazipropaganda.
Mars Express
Wie vandaag scifi zegt, zegt artificiële intelligentie en misschien in dezelfde adem ook ‘afgezaagd’. Jérémie Périn, die de eer krijgt om het festival te openen, geeft met zijn RoboCop-achtige noirfilm toch een nieuwe draai aan het thema. In de nabije toekomst leven de haves op Mars en de have-nots op Aarde, inmiddels een sloppenwijk. In hun zoektocht naar een vermiste student belanden een flik en haar collega-androïde in de onderbuik van Mars, waar hersenboerderijen, robotromances en een duister netwerk van rebellerende cyborgs vrij spel krijgen.
The Peasants
Regisseursduo DK en Hugh Welchman onderging voor Loving Vincent de ultieme relatietest. Samen maakten ze een animatiefilm over Van Gogh bestaande uit zo’n negenhonderd olieverfschilderijen die elk dienden als één shot. Voor God weet welke reden deden ze dat huzarenstukje nog eens over. Deze keer niet met een biopic over het leven van een wereldberoemde schilder, maar met een adaptatie van De boeren, de vierdelige roman over het vroeg twintigste-eeuwse Polen van Nobelprijswinnaar Wladyslaw Reymont.
Linda wil kip!
Volgens Variety de beste film van Cannes 2023. Dit ogenschijnlijk simpele verhaal volgt een moeder die het wil goedmaken met haar dochter door kip te bereiden, de specialiteit van haar overleden papa. Een grote staking steekt evenwel stokken in de wielen. Die dolle zoektocht naar kip resulteert in een schitterende handgeschilderde prent in primaire kleuren over de band tussen een alleenstaande moeder en haar mondige dochter, met stemmenwerk van onder meer Mauro Pawlowski.
Anima
23.02-03.03, ≠ locaties, Brussel, animafestival.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier