Eendracht maakt pracht: vier films die de driekleur trots zullen doen wapperen op Film Fest Gent

© .
Lotte Philipsen
Lotte Philipsen Journalist KnackWeekend.be

Naast Insyriated gaan in Gent nog andere films van vaderlandse makelij in première. Vier titels die de driekleur trots doen wapperen.

BLUE SILENCE van Bülent Öztürk

Bülent Öztürk, die twintig jaar geleden Turks Koerdistan ontvluchtte en in België belandde, heeft met Blue Silence zijn eerste langspeelfilm ingeblikt. Daarin brengt hij het politiek gechargeerde verhaal van de getraumatiseerde ex-militair Hakan, die uit het ziekenhuis wordt ontslagen met een eremedaille op zak, maar thuis geconfronteerd wordt met zijn verleden. ‘Mijn film heeft een rustig tempo, maar wie geduld heeft, zal beloond worden’, belooft Oztürk, die zijn film eerder dit jaar presenteerde in Istanbul en daar verschillende prijzen in de wacht sleepte.

Blue Silence tackelt de Turks-Koerdische kwestie. Dat ligt in Turkije – zeker nu – erg gevoelig.

Bülent Öztürk: Het is niet altijd leuk om aan de Koerdische kwestie gelinkt te worden, maar ik kan er niet aan ontsnappen. De situatie van Koerden en minderheden in Turkije is ook nog altijd niet verbeterd. Het is zelfs erger geworden onder Erdogan. Het aantal slachtoffers is groot, maar ik wil het niet over cijfers hebben en focus op het verhaal van één persoon. Ik hou niet van de pornografie van aantallen. Grote aantallen zorgen ervoor dat je onverschillig wordt en de gruwel normaal begint te vinden.

Denk je dat jouw films een bijdrage kunnen leveren aan dit debat?

Öztürk: Ik geloof van wel. Ik heb het in Turkije en elders meegemaakt dat mensen hun emoties opschreven, berichtjes achterlieten of me aanspraken. Blijkbaar waren ze geraakt door de universele thema’s in de film. Daar ben ik enorm blij om. Het doet me geloven dat Blue Silence kan tonen dat er geen winnaars zijn in een oorlog. Ik hoop dat mensen – Turken, Koerden, Belgen… – zichzelf een spiegel zullen voorhouden en empathie opbrengen voor de ander, hoe moeilijk dat soms ook is.

Je hebt twee kortfilms, twee documentaires en een langspeelfilm op je actief, allemaal over Turkije.

Öztürk: (knikt) Ik heb eerder gezegd dat mijn volgende film zich sowieso in Antwerpen zal afspelen. Maar daar ben ik ondertussen niet meer zo zeker van. Blue Silence speelt zich af in de jaren negentig, de periode dat ik zelf gevlucht ben, omdat ik mijn legerdienst niet wilde doen. Ik wilde tonen hoe het toen was om me erna te kunnen richten op België. Ik dacht dat het thema nu voor mij afgerond zou zijn, maar de realiteit is dat je geen afspraken kunt maken met je gevoelens. Ik weet dus nog niet waar mijn volgende film zich zal afspelen. Er zijn twee scripts waar ik al een tijd aan werk. Voorlopig is het een onbeslist duel tussen België en Turkije. Het wordt een moeilijke keuze.

11/10, 20.00; 12/10, 14.30 (Kinepolis)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

CHARLIE EN HANNAH GAAN UIT van Bert Scholiers

Scenarist Bert Scholiers – hij pende mee aan Smoorverliefd (2010) en Sprakeloos (2017) – debuteert als regisseur met deze zwart-witkomedie. Twee Antwerpse vriendinnen (Daphne Wellens en Evelien Bosmans) beleven een onstuimige nacht waarin flirten, seks, drank (veel drank) en pratende borsten de revue passeren. Scholiers noemt praatprentlegendes Woody Allen en Noah Baumbach als voorbeelden en zijn Charlie en Hannah wordt aangekondigd als een van de eigenzinnigste Vlaamse komedies die u ooit gezien hebt. En nee: Hugo Claus’ De Leeuw van Vlaanderen telt niet mee.

20/10, 19.45 (Kinepolis)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

TUEURS van François Troukens en Jean-François Hensgens

Ex-topcrimineel François Troukens, die tien jaar bromde voor een reeks overvallen in de jaren 90, filmt met de hulp van regisseur Jean-François Hensgens zijn verleden van zich af. Samen regisseren ze Bouli Lanners, Olivier Gourmet en Kevin Janssens in deze film die het spook van de Bende van Nijvel weer tot leven wekt en een beruchte beroepsbandiet volgt tijdens zijn laatste grote overval. Hun eurothriller kreeg alvast goede punten op de festivals van Venetië en Toronto.

17/10, 20.00; 18/10, 17.30; 19/10, 22.30 (Kinepolis)

ZAGROS van Shaim Omar Kalifa

Het langspeeldebuut van Sahim Omar Kalifa volgt Zagros, een Koerdische schaapherder die het beste voorheeft met zijn gezin, maar onder druk komt te staan door roddels uit het dorp. Zijn zwangere vrouw zou volgens zijn dorpsgenoten een buitenechtelijke relatie hebben. De beschuldigingen wegen zo zwaar dat zijn vrouw met hun negenjarige dochter naar België vlucht. Hij volgt hen, met pijn in het hart, maar ook hier blijven de twijfels hen achtervolgen. Kalifa, Leuvenaar met Iraakse roots, gooide al hoge ogen met de kortfilms Baghdad Messi (2012) en Bad Hunter (2013), die hem een karrenvracht prijzen en zelfs het lidmaatschap van de Amerikaanse Academy of Motion Picture Arts and Sciences opleverden.

16/10, 20.00; 18/10, 17.00; 20/10, 22.30 (Kinepolis)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content