Bret Easton Ellis is juryvoorzitter van Film Fest Gent
De Amerikaanse schrijver en scenarist Bret Easton Ellis, bekend van American Psycho en Less Than Zero, mag dit jaar de jury van het Film Fest Gent voorzitten.
De 41ste editie van het Film Fest Gent, dat (wellicht, wie weet, heel misschien) opent met The Loft, krijgt een beroemde Amerikaanse schrijver over de vloer. Bret Easton Ellis, dit jaar vijftig geworden, werd vriendelijk gevraagd het festival voor te zitten en samen met de juryleden prijzen uit te reiken. Ellis debuteerde op eenentwintigjarige leeftijd met Less Than Zero (1985), een ontnuchterende roman over amorele tieners in Los Angeles. De toon voor zijn hele oeuvre was meteen gezet. In latere romans als American Psycho (1991) en Glamorama (1998) zou hij cynisme en nihilisme alleen maar verder drijven. Denk dodelijk vermoeiende zinloosheid gekoppeld aan oppervlakkig consumentisme en je komt al aardig in de buurt. Met uitzondering van zijn laatste roman, Imperial Bedrooms (2010) en het semi-autobiografische Lunar Park (2005) dat nog in productie is, werden al zijn boeken verfilmd, waarvan American Psycho (2000) met een opgefokte Christian Bale als psychopatische yuppie de bekendste is.
De laatste jaren heeft Ellis zich ook toegelegd op het schrijven van filmscripts, wat tot nu toe geen kaskrakers of filmparels opleverde. The Informers (2008) werd neergesabeld en ook het door New Hollywoood-icoon Paul Schrader geregisseerde The Canyons (2013) met Lindsay Lohan kreeg vrij vernietigende kritieken. Op een gegeven moment werkte hij zelfs aan een geanimeerde kinderfilm voor DreamWorks. Waarom die nooit de schrijftafel verlaten heeft, is niet bekend, maar gezien zijn hang naar bikkelharde ironie hoeven we het wellicht niet ver te zoeken. Sinds deze lente is hij druk bezig aan een nog titelloos en formatloos project, waarvoor hij afwisselend schrijft en regisseert. Op zijn volgeladen Twitter-pagina zijn daar enkele leuke kiekjes van te zien. Vernieuwend of verrassend lijkt het op het eerste gezicht niet, al kan je er nog niet bijzonder veel uit opmaken. Twitterati die het overwegen om hem te volgen: opgepast, want de mensen die Gravity niet in het openingsweekend zagen, zijn nog steeds razend omwille van de spoilers die hij postte. Wat dan weer wel plezant is aan zijn getwitter, zijn de snedige filmcommentaren die hij soms levert. Een voorbeeld: “Michael Haneke’s “Amour” is what “On Golden Pond” would have been if it was directed by Hitler.”
Ellis is een schrijver die de tijdsgeest van Generatie X in woorden goot en ook voor de huidige generatie heeft hij een term: Generation Wuss. Iedereen die met internet werd grootgebracht en overgevoelig is, valt hieronder. Niet alleen bij jonge mensen maakt hij zich behoorlijk onpopulair, ook bij vrouwelijke cineasten staat hij niet hoog aangeschreven. Over hen liet hij ooit vallen dat ze “inherent slechter” zijn dan mannelijke filmmakers, omdat ze niet in staat zouden zijn om opgewonden te worden door de act van het kijken. Om maar te zeggen: fijne en interessante schrijver, maar ook een behoorlijke eikel.
Naast filmvertoningen is er op het Film Fest Gent ook een nevenselectie die focust op de Franse cinema en een grote tentoonstelling rond Federico Fellini. Catherine Deneuve, grande dame van de Franse cinema, prijkt op de affiche. (TVL)
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier