Bloedbroeders: de samenwerkingen van Rodriguez en Tarantino

Regisseurs Robert Rodriguez en Quentin Tarantino hebben al heel wat films op hun gemeenschappelijke kerfstok. Bekijk hier de trailers.

Quentin Tarantino (47) en Robert Rodriguez (42) ontmoetten elkaar voor het eerst in 1992 in Toronto, waar ze hun respectievelijke debuutfilms ‘Reservoir Dogs’ en ‘El Mariachi’ voorstelden. Sindsdien sloegen beide ‘pulp fiction’-auteurs en B-filmconnaisseurs professioneel de handen meermaals in elkaar. Een overzicht.


DESPERADO – 1995

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tarantino – die altijd al acteerambities had – duikt in Rodriguez’ tweede langspeler op in een cameo als pick-up guy, en wordt na enkele lijnen tekst vermoord op het toilet.


FOUR ROOMS – 1995

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In deze royaal geflopte omnibusfilm nemen zowel Rodriguez als Tarantino elk één van de vier delen voor hun rekening. De kortfilm van Rodriguez heet Room 209: The Misbehavers. Die van Tarantino heet Penthouse: The Man from Hollywood. De overige twee delen zijn geschreven en geregisseerd door Allison Andres en Alexandre Rockwell.


FROM DUSK TILL DAWN – 1996

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Rodriguez verfilmt Tarantino’s uitzinnige vampieren-cum-roadmovie-scenario, en cast hem naast Hollywoodster-in-spe George Clooney als voortvluchtige bankrover met voetenfetisj. In de rechtstreeks op dvd gedumpte delen twee en drie treden Rodriguez en Tarantino enkel nog op als uitvoerende producenten.

ONCE UPON A TIME IN MEXICO – 2003

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tarantino bedenkt de titel van dit derde en laatste deel van Rodriguez’ Mariachi-trilogie, met dit keer niet Antonio Banderas maar wel Johnny Depp als gitaar- annex geweervirtuoos. Voor de beloofde bijrol heeft QT deze keer geen tijd.


KILL BILL VOLUME 2 – 2004

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Rodriguez, die als doe-het-zelver vaak ook zijn eigen scores componeert, schrijft wat muziek voor het tweede deel van Tarantino’s martial arts-epos. Als dank krijgt hij daarvoor één symbolische dollar en een vermelding als ‘my brother’ op de aftiteling.


SIN CITY – 2005

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Op verzoek van Rodriguez regisseert Tarantino één scene uit deze digitaal gedraaide neonoir naar de misdaadstrips van Frank Miller. ‘Op die manier kon ik Quentin laten kennismaken met digitale camera’s en hem bewijzen dat de techniek wel degelijk zijn voordelen heeft.’, legt Rodriguez later uit. Als dank leent Tarantino hem de samoeraizwaarden uit Kill Bill, die het personage Miho als wapens gebruikt.


GRINDHOUSE – 2007

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tarantino en Rodriguez brengen op broederlijke wijze hommage aan de zogeheten grindhouses van weleer: vaak groezelige buurtbioscopen die indertijd vooral exploitation-pulp programmeerden. Rodriguez doet dat met de bloederige zombiepastische Planet Terror, Tarantino met de praatzieke roadmovie Death Proof. In de States komen beide films samen uit, geflankeerd door vijf neptrailers waaronder die voor Machete. In Europa krijgen beide langspelers elk een aparte release, hoewel ze ook daar beneden de commerciële verwachtingen blijven.

Het hele artikel over Robert Rodriguez door Dave Mestdach kan u lezen in de Knack Focus-editie van 1 tot 7 december 2010.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content