Bent u ‘In the Mood for Love’? Een van de mooiste liefdesballades ooit komt terug in de bioscoop

Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

Zo’n kans krijgt u niet elke dag: na 21 jaar kunt u in de bioscoop nog eens smachten met meneer Chow en mevrouw Chan. In the Mood for Love, het melancholische meesterwerk van Wong Kar-wai, is voor die gelegenheid minutieus opgeblonken.

Met tien langspelers tussen 1988 en nu kun je Wong Kar-wai bezwaarlijk een stachanovist noemen. Maar als er één Aziatische filmmaker is die de voorbije decennia zijn unieke, in bitterzoete melancholie en somptueuze kleuren gedrenkte stempel op de auteurscinema drukte, dan is hij het wel. Chungking Express (1994), Happy Together (1997), In the Mood for Love (2000), 2046 (2004)… Het blijven titels waar de vervliedende tijd, altijd al een van Wongs hoofdthema’s, maar geen vat op krijgt.

Een man, een vrouw, een geheim. Van al mijn films had deze blijkbaar het recept dat wereldwijd het best smaakte.

Wong Kar-wai

Dat weerhield de Hongkongse perfectionist er echter niet van om ze, in afwachting van zijn filmserie Blossoms Shanghai (voorzien voor volgend jaar) in een nieuw, digitaal opgeboend jasje te steken en – hoogst uitzonderlijk voor arthousefilms – ze ook te hermonteren. Zeven van die nieuwe 4K-cuts (met kleur- en geluidscorrecties en aangepaste beeldratio’s) vindt u op de prachtige blu-raybox World of Wong Kar-wai, uitgegeven in de Amerikaanse Criterion Collection.

Ook Belgisch distributeur Cinéart doet zijn duit in het zakje. Niet alleen brengt hij de gerestaureerde versies uit van Happy Together, Chungking Express en In the Mood for Love (op dvd en die laatste ook op blu-ray), precies 21 jaar nadat hij in Cannes in wereldpremière is gegaan, krijgt In the Mood for Love een rerelease in de bioscoop, daar waar Wongs audiovisuele liefdespoëzie het best tot haar recht komt.

Van alle picturale prachtfilms die Wong samen met camerakompaan Christopher Doyle op het witte doek borstelde, blijft In the Mood for Love zijn meest geliefde. Voor wie dat meesterwerk nooit gezien heeft: de film, een herinterpretatie van David Leans overspelklassieker Brief Encounter (1945), vertelt over de passie van meneer Chow (Tony Leung) en mevrouw Chan (Maggie Cheung), die in Hongkong anno 1962 buren worden en in afwezigheid van hun partners naar elkaar toegroeien, met alle schurende emoties, sociale fricties en spelingen van het lot van dien.

Bent u 'In the Mood for Love'? Een van de mooiste liefdesballades ooit komt terug in de bioscoop

‘Een man, een vrouw, een geheim. Van al mijn films had deze blijkbaar het recept dat wereldwijd het best smaakte’, antwoordt Wong Kar-wai ons per mail op de vraag waarom velen net dit zijn magnum opus vinden. Het is in elk geval ook zijn meest nostalgische film, een glorieuze onderdompeling in het vergeelde verleden van Hongkong, waarvan Wong zich de chroniqueur bij uitstek toonde. ‘ In the Mood for Love was bedoeld om het twintigste-eeuwse Hongkong uit te wuiven, vooraleer dat hoofdstuk voorgoed in de geschiedenis wegzonk’, aldus Wong, die geboren is in Shanghai, maar sinds zijn vijfde in Hongkong woont.

Als je de film, waarin oosterse tradities en westerse vrijheden clashen, nu bekijkt, kun je niet anders dan denken aan de spanningen die momenteel in dat voormalige Britse protectoraat spelen, waar China de sporen van de democratie in ijltempo lijkt te willen uitwissen. Maar politiek is altijd maar een schimmige intrigant op de weelderige achtergrond van Wongs films, ook in In The Mood for Love. Wanneer je hem vraagt hoe hij de toekomst van zijn heimat ziet – en die van de vrije cinemacultuur ginds – levert dat bijgevolg een antwoord op dat even enigmatisch is als zijn films, al licht hij subtiel toch een tipje van de sluier. ‘De Hongkongse cinema heeft altijd een uniek karakter gehad, en ik hoop vurig dat dat altijd zo zal blijven.’

Nochtans is niets voor eeuwig, ook intense liefde niet, en tussen droom en daad staan tal van wetten. Dat zijn niet alleen de thema’s waar In the Mood for Love om draait, het zijn ook de dilemma’s waarmee Wong tijdens de restauratie van zijn films worstelde. ‘Restaureer je ze zoals het publiek ze zich herinnert? Of zoals ik ze initieel voor ogen had? Er was zo veel dat ik kon veranderen, maar ik heb gekozen voor het laatste, om de kijker mijn meest levendige visie op mijn films te presenteren.’

Bent u 'In the Mood for Love'? Een van de mooiste liefdesballades ooit komt terug in de bioscoop

Of het überhaupt nodig was om zijn pelliculeparels door een digitale blik te (her)bekijken? Daarover kunnen cinefielen discussiëren. Feit is dat Wongs werk het malen van de tand des tijds heeft doorstaan, en dat geldt zeker voor In the Mood for Love. Haar krakende bossanovadeuntjes (en de wenende fluittonen van componist Michael Galasso), haar naadloze ritme, haar succulente decors en haar cirkelende breedbeelden: in alle opzichten blijft dit een van de mooiste liefdesballades aller tijden, en dit is een unieke kans om ze nog eens in de bioscoop te ondergaan.

‘De pandemie heeft de manier waarop we films bekijken en maken zeker beïnvloed’, weet de maestro met de eeuwige zonnebril. ‘Maar op de lange termijn zal de impact minimaal zijn. Zolang we maar het plezier kunnen hebben om films samen te bekijken.’ Trek uw beste pak en jurk aan en smacht, smeek, huil en hunker met meneer Chow en mevrouw Chan.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In the Mood for Love

Vanaf 21/7 in de bioscoop.

Wong Kar-wai

Geboren op 17 juli 1958 in Shanghai.

Verhuist op zijn vijfde met zijn ouders naar Hongkong. Zijn zus en broer moeten van het communistische bewind achterblijven.

Studeert in 1980 af aan Hong Kong Polytechnic College en gaat aan de slag bij een tv-productiebedrijf.

Regisseert in 1988 zijn eerste langspeler, As Tears Go By.

De meeste van zijn films zijn melancholische mijmeringen over de liefde die zich afspelen in Hongkong.

Maakt in 2007 zijn eerste en voorlopig enige Engelstalige film: My Blueberry Nights.

Zijn recentste wapenfeit is het wuxia-epos The Grandmaster (2013). Zijn tv-serie Blossoms Shanghai wordt volgend jaar verwacht.

Wong Kar-wai
Wong Kar-wai© Getty Images

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content