Paul Baeten

‘We mogen geen fout te interpreteren woord uit de popgeschiedenis voorbij laten gaan’

Paul Baeten Columnist bij Knack Focus

Auteur P.B. Gronda raast even door de popgeschiedenis, om te zien of alle liedjes wel 2019-bestendig zijn.

In De Morgen verscheen onlangs een stuk dat de 2019-bestendigheid van de teksten van de veertig jaar oude musicalfilm Grease in vraag stelde. In een van de bekendste hits uit die film, Summer Nights, komt namelijk de vraag ‘Did she put up a fight?’ voor. Meer bepaald zijn het de vrienden van John Travolta’s personage die willen weten hoe zijn date met Olivia Newton-Johns personage ging.

We mogen geen fout te interpreteren woord uit de popgeschiedenis voorbij laten gaan.

Of die zinsnede in deze verlichte tijden niet te ‘rapey’ klinkt?

Wel. Terechte vraag.

Overigens werd de zin ‘chicks’ll cream’ uit die andere Grease-hit, Greased Lightning, in een moderne liveherwerking wel veranderd in ‘chicks’ll scream’. Want gillende meisjes zijn uiteraard beter en zoveel minder rapey dan natte meisjes. Overigens willen we onze jongeren niet met dat soort terminologie naar bed sturen, het zou hun gratis pornoverslaving maar eens moeten aantasten.

Het feit dat die hele musicaltekst op puberaal innuendo en coming-of-ageseksualiteit gebaseerd is, mag in geen enkele zin een verzachtende omstandigheid vormen. We mogen immers geen mogelijk fout te interpreteren woord uit de popgeschiedenis voorbij laten gaan.

Het lijkt dus geen halve stap te ver om ons af te vragen: vragen de vrienden hier of ze wel een beetje wilde luisteren of dat hij haar verkracht heeft? Zoals elke man weet: een klassieke vraag voor de vrienden op café. Een vraag van alle tijden ook.

Tevens wordt de vraag van de mannen des te pijnlijker in confrontatie met de pragmatisch-materialistische kant van het vrouwenkoortje: ‘Like does he have a car?’ Het waren tenslotte de jaren vijftig: mannen verkrachtten, vrouwen wilden liefjes met grote auto’s en droegen de hele tijd rolschaatsen en kauwden kauwgum. Terwijl ze verkracht werden. Door jongens met gel in hun haar. Bah! Gel!

Natuurlijk is het werk niet gedaan met deze ene musical. Want neem nu de onlangs – dus in 2019! – nog op de radio hoorbare pophit Buddy Holly van Weezer.

Chicks’ll cream’: met dat soort terminologie willen we onze jongeren niet naar bed sturen. Het zou hun gratis pornoverslaving maar eens moeten aantasten.

Kijken wij even samen naar de eerste zin, ‘What’s with these homies dissin’ my girl?’ We krijgen hier al meteen te horen dat er meerdere mannen rond een meisje staan. Pretty pretty pretty rapey. Wat gaan ze doen met haar? Wat doet de man die het lied zingt, Rivers Cuomo, om dat te verhelpen? Schijnbaar niets. Wat ook met de cultural appropriation van het woord ‘homies’, afgeleide van homeboys, met een oorsprong in de Afro-Amerikaanse traditie en nu gezongen door de witste band uit de geschiedenis?

Staan er in de verbeelding van Cuomo verschillende zwarte mannen rond zijn meisje, en doet hij er niets aan? Is het de bedoeling om vanuit zijn privileges de spot te drijven met een minderheid?

Problematisch geval, dat in ieder geval.

Is het overigens toeval dat de clip van dit nummer zo gemaakt is dat het lijkt alsof Weezer in de reeks Happy Days zit? Happy Days, net als Grease een product uit de jaren zeventig dat over Amerikaanse jeugd uit de 1950’s gaat. Een best realistische reeks, trouwens, Happy Days. Spijtig wel van het schrijnende gebrek aan verkrachtingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content