LA CASA DE LAS FLORES (Vanaf vrijdag 10/8 op Netflix)

'Mocht Almodóvar een Mexicaanse telenovelle schrijven, dan zou La casa de las flores het resultaat zijn', pocht Netflix over zijn nieuwe reeks. Dat zou weleens kunnen kloppen, gezien de excentrieke personages, het zuiderse temperament, de zwarte humor, de kleurrijke decors en het hoge dramagehalte. De familie De la Mora runt een prestigieus bloemenbedrijf in Mexico City en lijkt in alles het perfecte rijkeluisgezinnetje. Tot de minnares van vaderlief zich verhangt en alle familiegeheimen, inclusief een stel buitenechtelijke kinderen, een voor een komen bovendrijven. Regisseur Manolo Caro staat in Mexico bekend als een van de meest succesvolle jonge filmmakers van het moment. Bovendien wist hij met Verónica Castro zowat de oermoeder van de Mexicaanse telenovela te strikken voor de rol van madre de familia.

SAMMY DAVIS, JR.: I'VE GOTTA BE ME (Donderdag 9/8, 22.45, NPO 2)

Sammy Davis Jr. was een volbloed entertainer. Als danser, zanger, acteur en comedian maakte hij samen met onder anderen Frank Sinatra en Dean Martin deel uit van de Rat Pack en veroverde hij Broadway en het witte doek. Ondanks dat succes werd hij als zwarte jood geconfronteerd met snoeihard racisme. Zo verloor hij in 1954 zijn linkeroog nadat ziekenhuizen weigerden hem te verzorgen na een verkeersongeval. Voor anderen was hij dan weer een sellout, een zwarte man die streefde naar de goedkeuring van de witte community. Toch groeide hij uit tot een boegbeeld van de Civil Rights Movement. Regisseur Sam Pollard schetst een eerlijk portret van de man, met getuigenissen van onder meer Whoopi Goldberg en Quincy Jones en nooit eerder getoond beeldmateriaal. 'His gift was his talent, his curse being black in America', vat een van de geïnterviewden het samen.

FRANCIS BACON: A BRUSH WITH VIOLENCE (Zondag 5/8, 22.20, Canvas)

Francis Bacon blijft intrigeren. Vanwege zijn grandioze schilderijen, maar zeker ook door zijn grillige persoonlijkheid. Het is vooral die kant die regisseur Richard Curson Smith in A Brush with Violence belicht. Net zoals in veel van zijn werken stond geweld centraal in het leven van de luidruchtige, onbeschofte en vaak bezopen kunstenaar. Komen aan bod in deze documentaire: Bacons traumatische jeugd, gewelddadige seksleven en buitensporige drankgebruik. Maar hoe gevoelig en kwetsbaar was de man achter die façade van roekeloosheid en masochisme? Verschillende vrienden en collega's, onder wie Marianne Faithfull en Damien Hirst, openbaren de mens achter de karikatuur.

LA PAZZA GIOIA (Donderdag 9/8, 22.05, Canvas)

In La pazza gioia brengt de Italiaanse regisseur Paolo Virzi een vrolijke, zomerse ode aan de vrijheid en een geestige variant op Thelma & Louise, dé feministische roadmovie van de jaren negentig.

Villa Biondi, gelegen in het prachtige landschap van de Toscaanse heuvels nabij Pistoia, is een instelling voor vrouwen met psychische stoornissen. Een van de patiënten is Beatrice (Valeria Bruni Tedeschi), een excentrieke spraakwaterval die erin slaagt om elke situatie naar haar hand te zetten, vaak met behulp van leugens. Wanneer ze beweert dat ze de nummers van George Clooney en Giorgio Armani in haar telefoon heeft zitten, zijn er weinigen die haar durven tegen te spreken.

Nieuwkomer Donatella (Micaela Ramazzotti) is dan weer een introverte, wantrouwige en getatoeëerde jonge vrouw die een tragisch geheim met zich meedraagt, meteen ook de reden waarom ze regelmatig in een verlammende depressie verzinkt en met zelfmoordgedachten kampt.

Toch klikt het tussen de twee tegenpolen. Op een dag stelen ze een knalrode Lancia Appia met open dak en gaan ze er samen vandoor. Wat volgt, is een avontuurlijke reis die de twee vrouwen steeds dichter bij elkaar brengt.

Regisseur Virzi, die intussen zijn eerste Hollywoodfilm afleverde ( The Leisure Seeker, met Helen Mirren en Donald Sutherland), vindt het evenwicht tussen drama en komedie, al is La pazza gioia, goed voor een rits belangrijke Italiaanse filmprijzen, ook een liefdesverklaring aan zijn actrices. Ramazzotti, Virzi's echtgenote, en Bruni Tedeschi, die zich liet inspireren door het personage van Blanche Dubois uit Tennessee Williams' A Streetcar Named Desire, zijn formidabel als het dolende duo dat meer een gevaar vormt voor zichzelf dan voor de samenleving.

CLAUDE LANZMANN: SPECTRES OF THE SHOAH (Zondag 5/8, 23.15, Canvas)

Begin juni overleed Claude Lanzmann, de regisseur van de monumentale Holocaustdocumentaire Shoah. In dat negen en een half uur durende magnum opus - Lanzmann werkte er twaalf jaar aan en nam meer dan 350 uur beeldmateriaal op - interviewt de onvermoeibare en altijd uitzonderlijk goed geïnformeerde cineast de protagonisten van de concentratie- en vernietigingskampen van WO II. In dit meeslepende portret spreekt de ex van Simone de Beauvoir honderduit over zijn werkwijze en de emotionele en psychologische schade die deze verpletterende reconstructie van de Endlösung bij hem aanrichtte. Sprekend is een fragment dat Shoah niet haalde: wanneer SS-Obersturmführer Heinz Schubert door heeft dat Lanzmann hun interview clandestien opneemt, slaan enkele belagers hem het ziekenhuis in.

THE BRIDGE (Seizoen 4 - Dinsdag 7/8, 22.05, Canvas )

Koplampen. Een vrouw die tot aan de schouders is ingegraven. Iets suist langs haar linkeroor. Een tweede steen wordt opgeraapt. Pas na 75 tot 90 klappen geeft de vrouw de geest. Ze leidde de Deense immigratiedienst, die onder vuur lag nadat een aantal werknemers de deportatie van een homoseksuele Iranees op video met champagne hadden gevierd. En zo start een spannend onderzoek vol actuele thema's. Belangrijker: The Bridge snijdt in het vierde en laatste seizoen dieper dan ooit in het politiewonder-met-asperger Saga (Sofia Helin) en haar partner Henrik (Thure Lindhardt). Saga bakt potten in een Zweedse cel, Henrik vraagt zich voor het eerst af of hij de zoektocht naar zijn dochters niet moet staken nu het lijk van zijn vrouw gevonden is. Lindhardt: 'Saga en Henrik zijn even fucked up. Daarom begrijpen ze elkaar beter dan wie ook.'

TRUE ROMANCE (Vrijdag 10/8, 23.55, één)

Voordat Quentin Tarantino voor sensatie zorgde met Reservoir Dogs, had hij al naam gemaakt als scenarist. Dat deed hij met Natural Born Killers en deze door Tony Scott geregisseerde misdaadthriller. En yep, ook in True Romance bulkt het van de popcultuurreferenties: aan martial arts-acteur Sonny Chiba, de cinema van John Woo en vooral Elvis, waarvan het door Christian Slater vertolkte hoofdpersonage een grote fan is ('I ain't no fag, but I'd fuck Elvis'). Scott geeft het verhaal, over een man die met een prostituee (Patricia Arquette) trouwt, per ongeluk een koffer met cocaïne van haar pooier (Gary Oldman) steelt en vervolgens naar Hollywood trekt, een glorieuze visuele punch. De spitse dialogen en bijrolletjes van sterren zoals Brad Pitt, Dennis Hopper en Christopher Walken doen de rest: ze zetten de boel in vuur en vlam.

ZOMERGASTEN: LOUIS VAN GAAL (Zondag 5/8, 20.15, NPO 2)

Toen Louis van Gaal coach werd bij Ajax, zijn eerste grote job, feliciteerde hij de penningmeester met het aanstellen van 'de beste trainer ter wereld.' Tegenstanders zagen hem eerder als een dictator en Johan Cruijff twijfelde aan zijn mentale gezondheid. Toch werd hij met Ajax drie keer landskampioen en won hij de Uefa Cup en Champions League. Daarnaast haalde hij met Oranje WK-brons en met Barcelona, Bayern München én AZ een landstitel. Na zijn ontslag bij Manchester United trok hij zich terug in Portugal met zijn tweede vrouw - zijn eerste verloor hij aan kanker. Zomergasten haalt Van Gaal terug naar Nederland, samen met zijn favoriete tv- en filmfragmenten. Aansluitend wordt zijn keuzefilm Moneyball uitgezonden, over de directeur van een honkbalclub (Brad Pitt) die alles statistisch benadert en wint.

BELIEVER (Zaterdag 4/8, 22.45, NPO 3)

Vroeger ging hij als missionaris van deur tot deur. Zijn mormoonse kerk trok hij nooit in twijfel, haar homofobe retoriek evenmin. Nu doet Imagine Dragons-frontman Dan Reynolds, die al jaren met ziekte en depressie kampt, dat wel. In Don Argotts Believer probeert hij zijn pro-lgbtq-standpunten te rijmen met zijn kerk, die hij niet afvalt. In Utah, waar de Latter Day Saint Movement het sterkst staat en zelfmoord dé doodsoorzaak is bij tieners, probeert hij het LoveLoud-festival - Woodstock voor mormonen - op te zetten. Dat kost erg veel moeite. Intussen bezoekt hij een lokaal hulpcentrum, een koppel wiens zoon uit het leven is gestapt en een zanger die net uit de kast is gekomen. Believer zit, net als een Imagine Dragons-hitje, vol gelukskoekjeswijsheid, maar boeit toch als taboedoorbrekende docu over de Suicide Belt.

A SINGLE MAN (Vrijdag 10/8, 22.50, NPO 2)

Fade to Black, zo heet de filmmaatschappij van modeontwerper Tom Ford, al lijkt alles wat hij aanraakt dan eerder in goud te veranderen. Twee jaar geleden pakte Ford uit met de visueel verbluffende thriller Nocturnal Animals, maar dit is zijn regiedebuut uit 2009, een pakkende, grotendeels zelf gefinancierde Christopher Isherwood-adaptatie over George Falconer (Colin Firth), een homoseksuele leraar die rouwt om de dood van zijn partner. Het decor is het Amerika van de jaren zestig, en naast Firth is ook Julianne Moore top als Falconers beste vriendin Charley. Dat Ford een scherp oog voor stijl heeft, merk je aan het design. Falconers huis - John Lautners Schaffer Residence in Californië - is een juweeltje van sequoia, glas en beton, terwijl het team achter de serie Mad Men instond voor het productieontwerp en de decoratie.