HOW TO MEET A MERMAID (dinsdag 16/5, 22.55, NPO2)

'Wees niet bang. Onder water kan niemand je tranen zien. Adem. Zoals ik. In en uit. Kom me zoeken.' In haar documentaire essay How to Meet a Mermaid gaat de Nederlandse Coco Schrijber op zoek naar de bekoring van de zee, vooral de fatale: haar broer is nooit teruggekeerd van een duikvakantie.
...

'Wees niet bang. Onder water kan niemand je tranen zien. Adem. Zoals ik. In en uit. Kom me zoeken.' In haar documentaire essay How to Meet a Mermaid gaat de Nederlandse Coco Schrijber op zoek naar de bekoring van de zee, vooral de fatale: haar broer is nooit teruggekeerd van een duikvakantie. Schrijber vertelt drie verhalen die niet onmiddellijk met elkaar verbonden zijn. In het eerste reconstrueert ze de verdwijning van haar broer Lex, een boekhouder uit Zoetermeer. Lex was een ervaren duiker, maar in oktober 2000 verdween hij tijdens een vakantie aan de Rode Zee. 'Ik wist meteen dat het zelfmoord was, omdat Lex depressief was', aldus Schrijber in Het Parool. 'Toch fluisterde een stemmetje in mij dat het een ongeluk was. Hij had geen mes bij zich en er zaten haaien in de zee. Een onzinnige gedachte, maar als achterblijver kun je het gewoon niet aan dat een geliefde de dood boven jou prefereert.' In het tweede verhaal gaat Schrijber op zoek naar wat er met Rebecca Coriam gebeurd is, een 24-jarig Brits crewlid op een Disneycruise. Na een relationele ruzie verdween ze in het midden van de oceaan, hoogstwaarschijnlijk door overboord te springen, maar haar ouders - zie de parallel met Schrijbers eigen ongeloof bij de dood van haar broer - geloven dat niet. Daartussen is er nog Miguel, een Mexicaanse surfleraar die net vader geworden is en zich om heel andere redenen aan de zee overlevert: om aan de armoede te ontsnappen wil hij op zijn surfplank naar de Verenigde Staten, een gevaarlijke tocht van vijf uur. Schrijber - in haar jonge jaren zelf suïcidaal depressief - laat vrienden en familie van haar protagonisten aan het woord en wisselt die interviews af met citaten van Virginia Woolf, Albert Camus en Pippi Langkous. 'De mens kan niet rationeel zijn omdat het universum irrationeel is', zo weerklinken de woorden van William Faulkner over de magnifieke beelden van Lars Skree, tevens de cameraman van bekroonde documentaires als Armadillo en The Act of Killing. Schrijber neemt ook zelf haar eerste duik, precies op de plek waar haar broer verdween. Want onder water kan niemand je tranen zien. Brooklyn, de jaren zeventig. Chris (Clive Owen) komt net uit de gevangenis. Zijn broer Frank (Billy Crudup) is een flik, en wil zijn oudere broer een nieuwe kans geven. Het is het begin van een conflictueuze broederrelatie. De Franse regisseur/acteur Guilaume Canet vertrok voor zijn Amerikaanse debuut van Les liens du sang (2008), een film van Jacques Maillot waarin hij zelf meespeelde. Deze misdaadthriller echoot de seventiescinema van Sidney Lumet, William Friedkin, John Frankenheimer en zelfs de familietragedies van James Gray (The Lost City of Z), wat niet verwonderlijk is want Gray pende mee aan het scenario. Onvergetelijk is Blood Ties niet, maar de cast met onder meer James Caan, Marion Cotillard en Matthias Schoenaerts, in zijn eerste Amerikaanse rol, houdt de pit erin.Ongeveer twee jaar na de laatste aflevering van Café Corsari verschijnt Freek Braeckman weer wekelijks op uw beeldbuis. In Typisch mensen neemt hij samen met MNM-presentatrice Julie Van den Steen enkele van de duizenden kleine en grote keuzes die we als mens moeten maken onder de loep, op zoek naar de wortels van het menselijke gedrag. Via een reeks testen en experimenten onderzoeken ze waarop we onze keuzes baseren en of ons gedrag gestuurd kan worden. Terwijl Braeckman elke week een analyse maakt van menselijke drijfveren zoals liefde en angst, legt Van den Steen een panel van kinderen en volwassenen een reeks proeven voor.Harige mannen met krijgsbijlen die lustig Saksen onthoofden en een brandende Viking die zich een weg naar Odins tafel vecht: ziedaar de spectaculairste passages uit het eerste seizoen van The Last Kingdom. Daarin kon u volgen hoe ene Uhtred - geboren als toekomstige ealdorman van Northumbrië maar een getogen Deen - zich ondanks een loyaliteitscrisis aansloot bij koning Alfred van Wessex. Alfred probeert ook in het tweede seizoen een verenigd Engeland te stichten. Daarom stuurt hij Uhtred op pad om een Deens-christelijke koning te bevrijden. Veel zult u er niet aan hebben op een quiz , maar The Last Kingdom is wel degelijk krachtig kijkvoer.Toen Noma, het iconische sterrenrestaurant in Kopenhagen, in 2014 voor de vierde keer tot de beste eetgelegenheid ter wereld werd verkozen, wilde chef-kok René Redzepi eens iets anders. Hij koos voor een pop-uprestaurant in Tokio waar hij naar hartenlust kon experimenteren. Hij stuurde een team vooruit dat het hele land afreisde om een geheel nieuw veertiengangenmenu samen te stellen. Enkele al dan niet smakelijke ingrediënten: vissperma en levende mieren. Maurice Dekkers volgde het hele proces, van de opstart en de zoektocht naar gerechten tot de opening van Redzepi's walhalla voor foodies. Het draaide uit op een stormloop: in één dag hadden 3456 mensen een plaatsje in het restaurant geboekt, 58.000 bleven op de wachtlijst staan.Nadat de 25-jarige Joanna Yeates op kerstdag 2010 vermoord werd aangetroffen, viel de verdenking al snel op haar huurder, Christopher Jefferies. Tijdens zijn voorlopige hechtenis schilderden de tabloids de gepensioneerde onderwijzer af als 'een seksueel geperverteerde voyeur', hoewel hij hooguit een beetje excentriek was en raar voor de dag kwam en verder geheel onschuldig was. Deze intense minireeks van Peter Morgan (The Crown) focust op de heksenjacht op de gebrandmerkte Jefferies (een puike Jason Watkins) en zijn pogingen om zijn naam te zuiveren. Jefferies kreeg in 2011 schadevergoedingen van acht Britse kranten. 'Schokkend, confronterend kijkvoer', aldus een twitteraar, die oordeelde dat de reeks de Britse media én samenleving een spiegel voorhoudt.Kunstenaarsduo Paul en Menno de Nooijer gaan misschien wel voor de laatste keer samen aan de slag. Bij vader Paul is immers prostaatkanker vastgesteld, en de ziekte is reeds in een vergevorderd stadium. Ze storten zich op Half the Horizon, een poëtische klankreis waarvoor zoon Menno een doodskist in elkaar timmert. Niet alleen een rekwisiet voor de voorstelling, maar ook een ode aan zijn stervende vader. Deze intieme docu van Jacomien Kodde, de partner van Menno, geeft een inkijk in de bijzondere band en samenwerking tussen vader en zoon - ze delen niet alleen een woonst maar ook een atelier in een boerderij op het Zeeuwse platteland. Ook hun werk, een parodie op erotiek, gezinsleven en burgermoraal, komt uitgebreid aan bod. De doodskist blijft trouwens voorlopig leeg - Paul de Nooijer overwon zijn ziekte en leeft nog steeds.Jorge Lübbert werd in de jaren zeventig op brutale wijze ingelijfd bij de geheime dienst van de Chileense dictator Augusto Pinochet. Vlak voor het einde van zijn training kon hij zijn land ontvluchten. Hij begon een nieuw leven in Leuven, trouwde en kreeg twee kinderen, zonder dat iemand weet had van zijn duistere verleden. Tot zijn zoon Andrés er lucht van kreeg. In deze documentaire gaat die op zoek naar het onverwerkte verleden van zijn vader en probeert hij de ontbrekende puzzelstukjes te leggen. Die queeste nam twaalf jaar in beslag, en voerde de twee via Oost-Berlijn - waar Jorge werd afgeluisterd door de Stasi - naar Chili, waar hij diepe trauma's opliep. Tijdens de trip ontwikkelden vader en zoon een hechtere band, al blijkt pa Lübbert na al die jaren allesbehalve loslippig.In Apple Tree Yard duiken wetenschapper Yvonne Carmichael (Emily Watson uit Breaking the Waves) en ene Mark (Ben Chaplin), al dan niet een MI6-agent, in de bezemkast van het Lagerhuis. Wat begint als een romantisch drama slaat plotsklaps om in een thriller over verkrachting en moord. Intussen is seksueel geweld op het kleine scherm u niet vreemd, al heeft u zich allicht al afgevraagd of die expliciete verkrachtingsscènes in pakweg Game of Thrones écht nodig waren en het gegeven niet minimaliseerden. Tijdens Apple Tree Yard, gebaseerd op de roman van Louise Doughty,stelt u zich die vraag nooit. Regisseur Jessica Hobbs baseerde zich niet alleen op getuigenissen van slachtoffers, Carmichaels door schaamte, onmacht en wraakgevoelens ontregelde morele kompas wijst te allen tijde in de richting van een geloofwaardig verhaal.Who killed Sister Cathy? Dat is de hamvraag in de zevendelige true crime-serie The Keepers. In 1969 verdween de 26-jarige non Cathy Cesnik toen ze 's avonds even ging shoppen in Baltimore. Haar zwaar gehavende lijk werd enkele maanden later ontdekt op een vuilnisbelt. De dader werd nooit gevonden. De moord hield Baltimore jarenlang in de ban, en leidde in 2015 nog tot een monsterartikel op The Huffington Post, getiteld Buried in Baltimore: The Mysterious Murder of a Nun Who Knew Too Much.Gemma Hoskins en Abbie Schaub, twee ex-leerlingen van Cathy, hebben de zaak nooit losgelaten. Cathy, die Engels en drama gaf aan de prestigieuze Keough High School, was dan ook graag gezien. Zo populair en aardig was ze, dat ze werd vergeleken met Maria, de zingende nanny uit The Sound of Music.The Keepers toont hoe de twee vrouwen verbeten naar de waarheid zoeken. Als pitbulls bijten ze zich vast in de zaak, in een poging om een verband te vinden tussen de moord op Cathy en het vermeende seksuele misbruik van de overleden schoolkapelaan Joseph Maskell, die jarenlang angstvallig zou verzwegen en gemaskeerd zijn door de officiële instanties. Vele van Cathy's vrienden en ex-studenten die ten prooi vielen aan de losse handjes van Maskell hulden zich jarenlang in stilzwijgen, uit schrik om net als haar te eindigen. Recentelijk kwamen ze toch met hun verhaal naar buiten.Voor de true crime-geobsedeerden bevat The Keepers genoeg spannende, verbijsterende televisie om de honger naar het tweede seizoen van Making a Murderer te stillen. Hoopvol is dat het onderzoek naar de moord nog steeds vooruitgang boekt. Hoewel sommige van de vermeende betrokkenen overleden zijn nog voor ze berecht konden worden, gelooft regisseur Ryan White er sterk in dat anderen nog vrij rondlopen. Dat zou, in tegenstelling tot bij The Jinx en Making a Murderer, true crime-reeksen waarbij de kijker na afloop zelf rechtertje moest spelen, er weleens toe kunnen leiden dat de zaak écht wordt opgehelderd. 'Hoewel we aanvankelijk niet de bedoeling hadden om de moord te helpen oplossen, begin ik te geloven dat het kan', aldus White in People Magazine. 'Het ziet er in elk geval goed uit.'