DIE ANDERE HEIMAT - CHRONIK EINER SEHNSUCHT (Vrijdag 26/10, 00.00, NPO 2)

Er zijn levens gekraakt door Heimat, mensen die in gezelschap wezenloos voor zich uit staarden en alleen nog 'Schabbach' konden stamelen. Om hen - na vier dvd-boxen - enigszins te helpen bij hun ontwenningsverschijnselen keerde regisseur Edgar Reitz nog één keer terug naar dat dorpje in de Duitse Hundsrück waar hij een groot stuk van zijn carrière aan gewijd heeft.

Monumentaal: die term duikt vaak op in recensies van Heimat, en dat is hoegenaamd niet overdreven. Regisseur Reitz draaide tussen 1984 en 2004 een van de grootste filmfeuilletons, in totaal goed voor meer dan 50 uur (verzameld op drie dvd-boxen, in 2006 gevolgd door Heimat 4 - Fragmente: Die Frauen). Daarin bestrijkt hij zo ongeveer de hele Duitse twintigste eeuw, maar dan vanuit het perspectief van de inwoners van het dorpje Schabbach in de Hundsrück, inclusief hun omzwervingen. Zo speelt Heimat 2 zich grotendeels in München af, waar een van de dorpelingen in de jaren zestig muziek studeert en in midden in het gewoel van dat tijdsgewricht terechtkomt. Eerder blijft de kleine gemeenschap natuurlijk ook niet gespaard van de gevolgen van beide wereldoorlogen en het nazisme.

DIE ANDERE HEIMAT: een Duitse historie.

En eigenlijk hoeft u dat allemaal niet te weten om deze Andere Heimat (2013) te kunnen smaken. Dit slot, opnieuw gefilmd op 35 mm en in weergaloos zwart-wit, is namelijk een soort prequel, die zich afspeelt rond 1842, toen veel Duitse boeren hun hele hebben en houden op karren naar de haven duwden om naar Zuid-Amerika te emigreren. In opdracht van de Braziliaanse keizer Peter II gingen ronselaars (u herkent Jeroen Perceval in een kleinere rol) op pad om in Europa boeren en ambachtslieden te lokken, onder hen talrijke door bittere armoede geplaagde Duitsers: in twee jaar tijd vertrokken er maar liefst 800.000.

Ook de romantische smidszoon Jakob Simon (Jan Dieter Schneider) droomt tussen de akkers en het erf van vrijheid en de Zuid-Amerikaanse jungle, dromen die nog aangewakkerd worden door de boeken die hij erover leest. Samen met zijn grote liefde Jettchen (Antonia Bill) maakt hij grote plannen - de boekenwurm leert zelfs de taal van de Cayucachúa-indianen - maar wanneer zijn broer Gustav (Maximiliaan Schneidt) van zijn Pruisische militaire dienstplicht terugkeert, worden zijn dromen en liefde verbrijzeld. Dat was 'het moment waarop de zon boven mijn sporen onderging om voorlopig niet meer op te gaan', zoals hij in zijn dagboek schrijft.

Doordat hij hier nadrukkelijk voor een Europees immigratieverhaal kiest, houdt Reitz (net als Rainer Werner Fassbinder, Wim Wenders, Werner Herzog en Volker Schlöndorff een exponent van de Neue Deutsche Film) ons een spiegel voor. De regisseur heeft de hoop uitgedrukt 'anderen te helpen om de immigranten van vandaag beter te begrijpen'. En hij maakt en passant een minder bekend stuk Duitse geschiedenis aanschouwelijk, dat van het protest tegen de adellijke privileges dat in 1848 tot de Duitse Revolutie zou leiden. Reitz zou overigens Reitz niet zijn als hij niet ruim de tijd nam om zijn verhaal te vertellen. Deze 'korte' proloog klokt af op 225 minuten en wordt door de VPRO in twee delen uitgezonden. Deel twee krijgt u de dag erop, ook rond middernacht.

DEUTSCHLAND 86 (Zondag 21/10, Play More)

De spannende Koude OorlogsserieDeutschland 83was anno 2015 niet alleen de allereerste Duitstalige reeks die de Amerikaanse huiskamers bereikte, ze werd daar ook beter gesmaakt dan in Duitsland zelf. Niet verwonderlijk, want kwalitatief neigt ze naarDark,Babylon BerlinenUnsere Mütter Unsere Väter, stuk voor stuk exportproducten die de Duitse tv-markt in ere herstelden, na jaren van oersaaie krimi's. Alles inDeutschland 83 draaide om de onervaren Oost-Duitse spion Martin Rauch (Jonas Nay), die in volle atoomdreiging door zijn tante aangeworven wordt om als infiltrant belangrijke informatie in het Westen te bekomen, maar daar algauw verleid wordt door het kapitalisme en supermarkten met rekken vol speelgoed. In dit tweede seizoen, dat zich logischerwijs drie jaar later afspeelt, wordt hij naar Afrika gestuurd. Zijn terug: de intriges, de überstrakke kostuums en decors en de kapsels en pophits die van de jaren tachtig zo'n geestig decennium maakten.Was willst du mehr?

28 DAYS LATER ... (Vrijdag 26/10, 22.05, NPO 3)

Schalde Run Run Run van The Velvet Underground door de boxen toen Alex Garland het scenario schreef van dit door Danny Boyle geregisseerde horrorfestijn uit 2002? Het zou zomaar kunnen, want de 'zombies' spurten op Boltsnelheid doorheen deze korrelige nachtmerrie, waarin Engeland overrompeld wordt door mensen die aan een soort hondsdolheid ten prooi zijn gevallen. Onvergetelijk: de monumentale beginscène waarin de jonge Jim (Cillian Murphy) beduusd door de verlaten straten van Londen wandelt op de aanzwellende postrocktonen van Godspeed You Black Emperor. NPO maakt er een ouderwetse double bill van, want onmiddellijk erna zendt het ook 28 Weeks Later uit, het knappe vervolg dat de Spanjaard Juan Carlos Fresnadillo vijf jaar later draaide.

2DOC - UBIQUITY (Maandag 22/10, 21.00, NPO 2)

'De meeste mensen zijn er enigszins gevoelig voor. Sommigen zijn er extreem gevoelig voor. Wij zijn de kanaries in de kolenmijn, wij reageren sneller dan anderen.' Deze docu van Bregtje van der focust op mensen die allergisch zijn voor de draadloze stralingen van het internet. De Nederlandse documaker portretteert drie mensen die ernstige lichamelijke klachten ervaren bij blootstelling aan wifi, zendmasten en smartphones. Deze 'elektrogevoeligen' zijn vaak veroordeeld tot een bestaan ver weg van de bewoonde wereld, niet zelden in de bossen. Zoals de Zweedse Per Segerbäck, die zich genoodzaakt zag zijn job als ingenieur op te geven. Hij mocht zelfs niet met een digitale camera gefilmd worden omdat de elektronica hem schade berokkenden. Maar heb je wel het recht om radicaal offline te gaan in een samenleving waarin Facebook en andere techbedrijven ons te allen tijde met elkaar verbinden? De National Radio Quiet Zone, een gebied in de VS waar elektronica tot een minimum beperkt worden, biedt voor sommigen soelaas. Smartphone in vliegtuigmodus en kijken maar!

UNE NOUVELLE AMIE (Vrijdag 26/10, 21.45, Canvas)

In dit verrassende travestiesprookje, naar een kortverhaal van de Britse auteur Ruth Rendell, introduceert de Franse regisseur François Ozon de depressieve Claire (Anaïs Demoustier). Die ontdekt na het overlijden van haar beste vriendin dat haar echtgenoot David (Romain Duris) de moederrol van haar overneemt door zich als vrouw te verkleden. Het is het begin van een vreemde vriendschap en een dubbele wedergeboorte. Duris is top op naaldhakken én als de blonde Virginia, een rol die eerst aan Matthias Schoenaerts werd aangeboden. De meest almodóvariaanse film van Ozon tot nu toe, ook omdat hij mikt op het perverse en het ambigue in plaats van gemakzuchtig voor ontroering te gaan.

DE ONDERGANG VAN DE VAN IMHOFF (Zondag 21/10, 21.55, Canvas)

In 1942 pleegde de Nederlandse staat een oorlogsmisdaad en moffelde die weg. 75 jaar later brengen Kees Schaap en Foeke de Koe met hun driedeligeDe ondergang van de Van Imhoffde waarheid boven water. Halen ze uit de doofpot: 477 Duitse krijgsgevangenen, onder wie joden en bannelingen op de vlucht voor de nazi's, werden aan hun lot overgelaten toen het transportschip Van Imhoff ergens tussen Nederlands- en Brits-Indië getorpedeerd werd. 65 van hen overleefden, namen kort een eiland over en werden opnieuw gevangengezet. De Nederlandse overheid dirigeerde meteen de berichtgeving, legde de voltallige scheepscrew het zwijgen op, blokkeerde in 1965 een reportage over de gebeurtenissen en liet de maker ervan, journalist Dick Verkijk, ontslaan. Die vertelt nu zijn verhaal.De ondergang van de Van Imhoffexcelleert vooral wanneer het ook de achterkleinzoon van een slachtoffer en de kleindochter van de kapitein in het verleden laat duiken.

BECOMING WHO I WAS (Woensdag, 24/10, NPO 2)

Wijsheid en onvoorwaardelijke liefde uit de Himalaya: dat is inbegrepen in deze intieme Zuid-Koreaanse docu over Padma Angdu, een doodgewone jongen uit het Indiase Ladakh wiens leven een onverwachte wending neemt wanneer ontdekt wordt dat hij de reïncarnatie van een Rinpoche of Tibetaanse hoge monnik is. Padma's onbezorgde kindertijd is meteen voorbij, want hij wordt onder de vleugels genomen door een oude boeddhistische meester die hem moet helpen in zijn spirituele ontwikkeling door via een gevaarlijk traject hem naar een kloosterorde in Tibet te brengen. Deze docu annex roadmovie, waarvoor de makers Padma en zijn leermeester zeven jaar lang hebben gevolgd, biedt behalve adembenemende beelden ook een boeiende inkijk in reïncarnatie, toewijding en religieuze vrijheid.

CHILLING ADVENTURES OF SABRINA (Vanaf vrijdag 26/10, Netflix)

Na succesvolle tienerdrama's alsRiverdaleenThe Innocentsheeft Netflix duidelijk de smaak te pakken. Enkele dagen voor Halloween lanceert het een remake vanSabrina, the Teenage Witch. Verwacht evenwel geen reanimatie van die komische jarennegentigreeks, wel een getrouwere adaptatie van de origineleArchie-stripreeksChilling Adventures of Sabrina, die heel wat donkerder is. Kiernan Shipka - u misschien bekend als Sally, de rebelse dochter van Don Draper inMad Men- geeft het beste van zichzelf als tienerheks. Wanneer haar zestiende verjaardag nadert, staat Sabrina voor een verscheurende keuze. Sluit ze zich definitief aan bij haar heksenfamilie of kiest ze voor een eindig leven met haar liefje en mensenvrienden? Netflix bestelde meteen twee seizoenen, dus moet er wel magie in de lucht hangen.

HIP-HOP EVOLUTION (Vanaf vrijdag 19/10, Netflix)

Breakdancers heten niet zo omdat ze weleens een bot breken: een grote stroomuitval, gevolgd door een plundertocht langs elektronicazaken was van levensbelang voor de groei van de hiphop. En de Sugar Hill Gang - die metRapper's Delighthet genre voor het eerst in de charts kreeg - werd gevormd tijdens een impromptu auditie voor de deur van een pizzeria. Dat alles en veel meer komt u te weten in de door rapper Shadrach 'Shad' Kabango gepresenteerde docuHip-Hop Evolution. Het bekroonde HBO-vierluik neemt u mee van deblock partiesin de Bronx van de jaren zeventig tot N.W.A.'s Californischegangland, met tussenstops ten huize van Grandmaster Flash, Afrika Bambaataa, Run-D.M.C., Rakim en Public Enemy.Hip-Hop Evolutionis ongetwijfeld de meest interessante en uitgebreide hiphopdocu tot op heden.

MAKING A MURDERER: PART 2 (Vrijdag 19/10, Netflix)

Een geheimhoudingsverklaring die je hoofdbrekens bezorgt. Een embargo op reviews dat geen millimeter manoeuvreerruimte laat. Het gebruikelijke watermerk in het midden van het beeldscherm. De screeners van het tweede seizoen van Making a Murderer, de hartverscheurende en razend spannende Netflix Original die niet alleen de streaminggigant maar ook het true-crimegenre definitief op de kaart zette, worden beter beschermd dan het goud in Fort Knox of de maagdelijkheid van de meeste tienerdochters of -zonen.

Making A MURDERER: PART 2: kijken, niet googlen.

Dat is min of meer begrijpelijk. Making a Murderer: Part 2 moet het paradepaardje van het Netflix-najaar worden en dan kunnen de makers overijverige recensenten die 'plotwendingen' weggeven missen als kiespijn. Al zijn er ook handige dingen als Google en Wikipedia, waar elke sterveling de recentste verwikkelingen in de zaak omtrent de moord op Teresa Halbach al tot in de kleinste details heeft kunnen lezen. Eén keer klikken en twee keer scrollen en uw kijkplezier is vergald. Want verrassende twists en de ergernissen van de kijker over al het dols dat zich op het scherm afspeelt zijn net dé troeven van Making a Murderer.

Even recapituleren dan maar: het eerste seizoen vertelde eind 2015 het schrijnende verhaal van Steven Avery, een ongeschoolde schroothandelaar uit Manitowac County, Wisconsin. Avery werd na achttien jaar gevangenschap vrijgelaten nadat was gebleken dat hij destijds onterecht voor verkrachting was veroordeeld. Vreugde alom bij Avery, die daarna wel een proces aanspande tegen de county en de ambtenaren die hij verantwoordelijk achtte voor de gerechtelijke dwaling.

Niet zo slim, want korte tijd later werd Avery opnieuw in de boeien geslagen: hij zou ene Teresa Halbach op gruwelijke wijze hebben vermoord. Terwijl een gluiperige aanklager en het lokale politiekorps er alles aan deden om de schuld in zijn schoenen te schuiven, was het uiteindelijk de afgedwongen bekentenis van zijn mentaal labiele neefje Brendan Dassey die Avery de das omdeed. Ze belandden beiden achter de tralies.

Het tweede seizoen kijkt terug op de wraakroepende feiten in deel een, toont hoe het Avery en Brendan nu vergaat en hoe nieuwe juristen zich over de zaak buigen. Op welke manier ze dat doen en hoe de makers de spanning en uw verontwaardiging dit keer zullen opdrijven, mogen we u niet vertellen. Het enige wat ons rest, is een vriendelijke waarschuwing: watch it, don't google it.