Zaterdag 28/5, 20.10, Canvas.

‘De finalisten van de wedstrijd zijn allang geen wereldvreemde nerds meer.’

God save the Queen! Al sinds 2008 is Katelijne Boon een vaste waarde als presentatrice van de Koningin Elisabethwedstrijd, die sinds 1937 georganiseerd wordt. De twaalf finalisten – dit jaar pianisten – mogen naar goede gewoonte aantreden in de grote concertzaal van het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten, na negen edities als gastvrouw een tweede thuis voor Boon: ‘Ja, ik ken elk hoekje van de Bozar.’ (lacht)

Hoe bereid je je voor op de presentatie van deze wedstrijd?

KATELIJNE BOON: Heel intensief. Voor dit concours, dat specifiek voor piano is, bereid ik mij voor door het repertoire goed te bestuderen. Ik ga op zoek naar de achtergrond van de verschillende concerto’s en verdiep me in het werk van een paar bekende pianisten. Ik zorg er ook voor dat ik zeker weet wie de kandidaten zijn en wat hen in het echte leven bezighoudt. De finalisten volg ik vanaf de eerste ronde. Ik ken ze dus al heel goed: ik weet waar ze studeerden en wat ze al gepresteerd hebben. Het is belangrijk om de kandidaten heel goed uit te vlooien zodat je steeds weet waarover je kunt praten.

Waarop ligt dit jaar de klemtoon?

BOON: We zoomen in op een aantal legendarische componisten zoals de Rus Wladimir Horowitz, een naam die heel vaak terugkomt als je bij kandidaten of gasten naar favorieten polst. Boris Giltburg, de Israëlische pianist die in 2013 de wedstrijd won, komt uitleggen wat er zo bijzonder is aan het derde concerto van Rachmaninov, een heel populair werk. Verder hebben we dit jaar een rubriek waarin we de vele digitale toepassingen die er zijn voor muziek, en dus specifiek voor klassieke muziek, belichten.

Waar kijk je zelf het meest naar uit?

BOON: We zullen eindelijk nog eens iets van Chopin horen! Aljosa Jurinic was finalist van het Internationaal Frédéric Chopin Pianoconcours in Warschau en zal nu ook Chopin brengen. Dat zal gegarandeerd heel mooi zijn. Het is ook al lang geleden dat we zoveel diversiteit in de concerto’s hebben gehad. Zo is het van 1964 geleden dat nog iemand het eerste pianoconcerto van Rachmaninov heeft gespeeld, en nu is het eindelijk weer zover. Ook Franz Liszt krijgen we te horen, een componist met wie Wladimir Ashkenazi in 1956 won. Beeld je eens in dat Yoonji Kim, die als eerste speelt en ook een stuk van Liszt brengt, dit jaar wint! Dat zijn leuke details die mij echt enthousiast maken.

Wat viel je de voorbije edities het meest op?

BOON: De finalisten zijn allang geen wereldvreemde nerds meer. Ze hebben allemaal een website en zijn heel actief op sociale media. Zo heeft de Rus Dmitry Shishkin een fantastische Instagramaccount en Alberto Ferro volg ik met plezier op Twitter. En ook het publiek doet daar actief aan mee. Ik weet ondertussen dat we enkele diehard fans hebben die thuis in de zetel of in de zaal online commentaar geven. Dat vind ik interessant, sommige van die opmerkingen neem ik zelfs mee in mijn gesprekken.

(A.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content